
Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae   The National
Art The civil war of  
images in Beirut
Saloon Dimes of 
freedom
World Knocking  
Luxor down just  
to build it up
Last Word The cold 
comfort of Jingle 
Bell Rock

r

The Turkish holding company Alarko, a 
major conglomerate of energy, construc-
tion and tourism firms, resides in a pink 
former psychiatric hospital up in the 
hills off Istanbul’s stunning shore road, 
on the European side of the city, across 
from a seaside dance club called Reina. In 
December, I went to Alarko to meet with 
its chairman, a Turkish-Jewish business-
man named Ishak Alaton. Alaton founded 
Alarko in 1954 with another Turkish Jew, 
Uzeyir Garih, and the two ran the firm to-
gether until Garih was stabbed to death 
in 2001 by a young soldier while visiting a 
cemetery in Istanbul. At the time the mur-
der was seen as the random act of a violent 
psychopath, absent religious or political 
motivation. But the week that I went to see 
Alaton, prosecutors reopened the case, 
suggesting that the murder was linked to 
a mysterious ultranationalist gang called 
Ergenekon, whose intrigues have captivat-
ed and horrified Turks for the last year.

The cab driver who took me to Alarko 
was a Kurdish man born in the south-
eastern city of Mardin. In the privacy of 
the car, he delivered a long rant about 
the injustices the Kurds had suffered at 
the hands of the state, which in Turkey 
essentially means the military. The mas-

sive Ergenekon indictment contained 
allegations that the group had been con-
nected to a secret intelligence unit of the 
military police called JITEM, which some 
say has carried out extrajudicial killings 
in Kurdish areas. He talked about Taraf, 
a one-year-old, left-liberal newspaper, 
which had distinguished itself by re-
lentlessly covering the Ergenekon gang. 
The goofy but handsome driver, a John 
Turturro kind of guy, threw his hands 
around, laughing a lot. He had an excel-

lent sense of comedic timing, and punc-
tuated his sentences with dramatic paus-
es and heavy syllables, as if he admired 
the oeuvre of Chris Rock. “Taraf is good, 
but I mean, Ergenekon isn’t news to me,” 
he said. “All Kurds know about Ergene-
kon.” (Pause.) “We’ve all known about 
Ergenekon since we were children.” 
(Pause.) “Kurdish babies know about Er-
genekon. Everyone’s JITEM. Everyone.”

Eye of 
the storm 

The upstart newspaper Taraf has thrust 
itself into the centre of Turkish politics 
with a series of courageous challenges 
to the military and the government. 
Circulation is up – but the advertisers 
are gone. Suzy Hansen reports from 
Istanbul on the perils of publishing in 
the age of Ergenekon

Taraf, continued on 4 →



02 Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae The National

The price of freedom is a matter 
open to some debate. Thomas Jef-
ferson claimed it was eternal vigi-
lance. But it turns out the price of 
freedom – or at least its exchange 
value – is 25 cents. 

That’s the case, at least, on the 
base used by the US Air Force in 
Abu Dhabi, an oasis of American-
ism whose precise location is not 
meant to be a matter of public 
knowledge. Behind the well-guard-
ed entrance, dollars are exchanged 
as freely as they are from Alabama 
to Wyoming. The problem arises 
when an airman needs change for 
the drink he just bought at The 
Thirsty Camel, the on-base bar, or 
for the greasy slice of pepperoni 
wolfed down afterwards at the Piz-
za Hut. US coins are generally not 
in circulation on the base, so the 
solution is simple – the Air Force 
makes its own.

Just as UAE supermarkets some-
times give shoppers chewing 
gum when they have no change, 
customers on the base are giv-
en small “pogs” – discs of thin 
cardboard that stand in for the 
different denominations of 
American coins, which can be 
redeemed only at certain base 
retail outlets.  

It’s not unusual for the images 
on currency to veer towards nation-
al self-promotion. American coins 
display the heads of dead presi-
dents, monuments and the nation-

al bird. British banknotes feature 
images of the Queen and of civili-
sation-advancing Englishmen like 
Charles Darwin. And Emirati legal 
tender features falcons, dhows and 
– on the 20 dirham note – an image 
of the Dubai Creek Golf Club. 

But the US military-base pogs may 
be – and perhaps this is not so sur-
prising – among the most bombas-
tic, patriotic coins ever produced. 

The face of one 25 cent pog fea-
tures not a historic American fig-
ure, but the proud words “Opera-
tion Iraqi Freedom”, boldly printed 
over the image of two seemingly 
shell-shocked soldiers standing in 
the rubble of a bombed building, 
with flames still licking the burnt 

-out wreckage. The soldiers, wear-
ing full combat gear, hold machine 
guns at their side. 

Freedom, judging by this coin, 
looks like a mess, and is worth  con-
siderably less than the $416 billion 
(Dh1.5 trillion) the Pentagon con-
firmed the Iraq War had cost up to 
January 2008.

Another 25 cent pog – whose val-
ue amounts to a bit less than one 
dirham, for those minding the 
freedom exchange rate – commem-
orates Operation Enduring Free-
dom, the US military operation in 
Afghanistan. It shows two soldiers, 
one male and one female, staring 
into the distance of the desert, as if 
attending roll-call in a blockbuster 

war film. 
A third 25 cent coin, which can be 

exchanged at the Pizza Hut, shows 
three young boy scouts, probably 
from the 1950s, standing in front 
of a memorial to fallen soldiers. 
Other pogs substitute for 5 cent 
and 10 cent coins, although those 
are more rare.

Such is the fascination with the 
pogs in the outside world they can 
sell online for more than eight 
times their value on a base, even 
though they are not legal tender in 
the civilian economy. One pack of 
12 Middle Eastern-themed pogs, 
which includes one five-cent pog 
featuring a dolphin equipped with 
a spy-camera to scout under ships, 
is on sale for $17 on an aficionado 
website. Pogs for the British Army 
feature camels and famous foot-
ballers such as Steven Gerrard and 

Frank Lampard. But they gener-
ally sell for much less than their 

US equivalents online.
The discs were first used on 

military bases during the 
Vietnam War. But the word 
“pog” originated in Hawaii, 
from a children’s game that 
used bottle tops from Pas-

sionfruit, Orange and Guava 
(POG) drinks.
Why not use actual coins? 

Apparently, cardboard pogs are 
cheaper to ship around the world 

than considerably heavier metal 
dimes, quarters and nickels. That, 

and they seem to serve a moti-
vational purpose. 

“They are strange little nug-
gets of propaganda,” said 
one southern American man 
working on the base. “In eve-
rything you do, there is always 
some little reminder of the 
agenda.

“I find it amusing to a degree. You 
know, I am buying a sandwich, I 
don’t need to be reminded to be 
a patriot all the time, so lay off 
for two minutes,” he said. “No-
body is going to forget the mis-
sion.”

* Roland Hughes

Where freedom isn’t free

more to think about
www.thenational.ae

For an introductory subscription offer of 300Dhs, we’ll keep you informed and stimulated 
for an entire year. Call 800 2220 to subscribe.

Who you know 
helps. What

you know sets
you apart.

review
thsaloon

Small, patriotic pieces of cardboard are common coin for US military airmen

It’s a collector’s dream: a delicate, 
vintage, gold Piaget watch, set with 
sparkling diamonds, from the ear-
ly 1980s. Very rare, Habib assures 
me – especially the markings on 
the watch-face. A close inspection 
reveals the colourful, intricate logo 
of the Gulf Cooperation Council, 
commemorating a summit held 
in Bahrain in 1982, a year after the 
council was formed.

Dozens of other pieces in Habib’s 
locked display case also appear to 
have special markings: some em-
bossed with flags and horses, oth-
ers with police-, ministry- and gov-
ernment department crests. 

Frequently given as gifts to long-
serving employees, customised 
and commemorative watches 
often wind up in gold shops in 
the capital, where high-end ho-
rological pieces can fetch tens of 
thousands of dirhams. The asking 
price for the Piaget, for instance, is 
Dh25,000.

Some of the watch owners might 
part with their Concords or Ebels 
because they need the cash, says 
Habib, an Iranian manager at one 
store. Others, like the former own-
er of one particular never-worn 
Rolex, can’t find any use for their 
gift. Muslim men are not supposed 
to wear gold, Habib explains, hold-
ing up the Dh20,000 bright yellow 
watch with a police logo stamped 
on the face. “It’s a very good piece,” 
the shop manager says, “but he’s 
not going to give a gold watch to his 
son or another close relative, so he 
had to sell it.”

Rolexes are preferred gifts here, 
Habib says, while other brands are 
more prized in Saudi Arabia and 
Oman. But in all three countries, 
your status is reflected in the watch 
you receive. The brand of timepiece 
an employee is given may be deter-
mined by his place in the pecking 
order of an organisation, or by the 
sector in which he works. 

For instance, technical-looking 
Breitling watches, known for their 
association with the aviation sec-
tor, are often bequeathed to pilots 
or long-serving air force workers. 
Top end watches often go to high-
ranking Emirati officials and to 
“Yemenis, Sudanese, Egyptians, 

Mauritanians who have worked 
a long time in the army,” Habib 
says. Less expensive embossed 
timepieces are sometimes given to 
graduating police or army cadets. 

Other people who pawn their 
watches – like one woman who 
brought in a diamond-bejewelled 
piece with Sheikh Zayed’s image 
on the face – have worked directly 
for high-profile families. “Some-
times maids or drivers are given 
the watches as gifts,” says Habib. 
“But if my salary is low, like a cou-
ple of thousand a month, how can 
I wear a Dh20,000 watch? I have to 
sell it.”

Though many people pawn le-
gitimate gifts for quick access to 
cash, the stores are also wary of 
other possible, more unsavory rea-
sons behind a hasty bid to sell. A 
system has been developed by the 
police to trace stolen items: if you 
don’t have an original receipt for 
the watch you’re selling, a quick 
visit to the on-site CID officer is 
required before the sale will be ac-
cepted. A picture of the seller’s ID 
and the item are taken, filed elec-
tronically and compared against 
reports of thefts. Several stolen 
items have apparently been recov-
ered this way.

Every now and then, someone 
from the wealthy classes – who 
clearly doesn’t need the extra cash 
– will also sell off a commemora-
tive watch. For the super-wealthy, 
Habib speculates, there might be a 
stigma attached to wearing a luxu-
ry watch embossed with a govern-
ment department’s logo. 

“Maybe they feel that people 
would ask whether they could af-
ford to buy one for themselves,” 
says Habib. 

There is a healthy market for the 
second-hand watches – composed 
of about 70 per cent foreigners and 
30 per cent Emirati collectors, Ha-
bib estimates. But business has 
not been immune to the credit 
crunch. 

“If I said yes, business is perfect, 
you would know it’s not true,” Ha-
bib says frankly. “But the watches 
still sell.”

* Zoi Constantine

Not on my watch
Looking for a Rolex embossed with a bureaucratic 
seal? Try Abu Dhabi’s second-hand gold shops

‘
If my salary is low, 
like a couple of 
thousand a month, 
how can I wear a 
Dh20,000 watch? I 
have to sell it

Rich-Joseph Facun / The National



03Friday, January 2, 2009 www.thenational.aeThe National

the week
!!! the big idea

review
th

‘ the tangled web

Ill
us

tra
tio

ns
 b

y 
Sa

ra
h 

La
za

ro
vi

c

Republicans shamed by CD parody
A leading contender to become chairman of the Republican Party 
has left senior officials horrified after he distributed a CD featuring 
a parody song called Barack the Magic Negro.

At a time when the party seeks to recover from heavy electoral 
defeats in November – and amid calls that it should reach out to 
younger and ethnically diverse voters – the emergence of the paro-
dy, sung to the tune of Puff the Magic Dragon, has left many Repub-
licans cringing.

Chip Saltsman, a former leader of Tennessee Republicans, who 
is seeking to take over the party’s national committee, sent the CD 
to party members as a Christmas gift. But unlike him, few found it 
funny.

The ditty, written by Paul Shanklin, a conservative parodist, al-
ludes to an opinion piece penned by the black writer David Ehren-
stein in the Los Angeles Times last year headlined Obama the Magic 
Negro. In the article the author argued that voting for the “warm 
and unthreatening” Mr Obama helped whites to alleviate guilt 
over the country’s past racial injustices. The song has been played 
by Rush Limbaugh on his conservative talk radio show. “Barack 

the Magic Negro,” it begins, “made 
guilty whites feel good/They’ll vote 
for him and not for me/Cos he’s not 
from the hood.”

Mr Saltsman, who managed Mike 
Huckabee’s presidential campaign, 

was unrepentant, calling on Republi-
can leaders to defend the CD. Mem-

bers of the national committee, he said, 
had the “good humour and sense” to see 
the song as one of several “lighthearted 
political parodies”.

Tim Reid
The Sunday Times

timesonline.co.uk

Publisher cancels holocaust memoir
Berkley Books, a unit of Penguin Books, has cancelled the planned 
February publication of Angel at the Fence, a memoir by Herman 
Rosenblat, a man who said he met his wife while a prisoner at a con-
centration camp during the Holocaust.

In Mr. Rosenblat’s story, he said he met his wife Roma Radzicki 
while he was a teenage prisoner at a sub-camp of the Buchenwald 
camp in Germany. He wrote in Angel at the Fence that she was liv-
ing on a nearby farm disguised as a Christian and would sneak him 
apples at the camp’s fence, and that they reunited in Coney Island 
more than a decade later.

Several Holocaust scholars attacked the story in the blogosphere 
and in a recent article in The New Republic, noting among other 
things that it would have been impossible for the pair to meet at a 
fence because of the camp’s layout.

In a statement Saturday evening, Berkley Books, which had earlier 
defended the book, said it decided to cancel publication “after re-
ceiving new information from Herman Rosenblat’s agent, Andrea 
Hurst.” Craig Burke, director of publicity at Berkley, declined to 
elaborate. Berkley said it was demanding that Rosenblat and Hurst 
return all money received so far.

Through Hurst, Rosenblat also released a statement Sunday: “To 
all who supported and believed in me and this story, I am sorry for 
all I have caused to you and every one else in the world.”

He added: “Why did I do that and write the story 
with the girl and the apple, because I wanted to 
bring happiness to people, to remind them 
not to hate, but to love and tolerate all peo-
ple. I brought good feelings to a lot of people 
and I brought hope to many. My motivation 
was to make good in this world.”

Motoko Rich
New York Times
artsbeat.blogs.nytimes.com

Locked and Loaded
From their newest label cut in June of ‘08 titled Connected: Max 
Impact & Silver Wings, comes one of The USAF Band’s hottest new 
songs, Locked and Loaded. The song was written and recorded by 
members of the Band’s rock group Max Impact who are directly 
back from playing the tune on deployment throughout the US Cen-
tral Command Area Of Responsibility (AOR).

After a rigorous tour, Max Impact rocked out singing over 68 per-
formances throughout the region. The band performed not only for 
deployed Airmen and other service members, but also performed 
for children at local orphanages, schools, and even for students at a 
music conservatory.

With powerful and dynamic lyrics, each stanza of Locked and 
Loaded is meant to exhibit the complete synergy of each imperative 
component of the fight. For instance, lyrics for the combat control 
Airmen who are calling in the drop says:

“Walk in the shade of the clouds at night,”
“Crawling in the dirt, calling an A-10 strike,”
“Dancing in the shadows, lives are on the line,”
“Bombs are gonna fall, just in time.”
The lead singer for Locked and Loaded, MSgt Ryan Carson, whose 

favourite phrase at the beginning of each concert is, “We’re going to 
rock your face off!” started out as an Opera Major at the University of 
Wyoming when the Air Force picked him up. Carson wanted to help 
the Airmen focus on why you do what you do for the Air Force.

“I told the guys in the band, ‘Don’t ever take our job for granted, be-
cause you could save a life tonight,’” said Carson. “There might be 
somebody out there tonight that doesn’t want to be here anymore, but 
if we give them a little piece of home, and a little bit of encouragement, 
then they remember all those people who love them back home, and 
the way life really is, and they might just change their mind.”

Gripping and compelling to their deployed audiences, one Army 
soldier told singer MSgt Ryan Carson after the concert. “I’ll be do-
ing my morning PT to this one. Your iPod is your weapon over there, 
if you don’t have it you’re lost.”

Joseph Fordham
airforcelive.blogspot.com

The bloody carnage from Israel’s 
bombardment of the Gaza Strip 
has dominated the Arab media 
since the bombs began to drop on 
Saturday, and the rising death toll 
has filled Arab streets with rage 
– especially in countries aligned 
with the United States. In Egypt, 
huge protests have erupted with an 
intensity not seen in recent years. 

But Israel’s air strikes, taking Ha-
mas as their putative target, have 
highlighted a rift in the Arab world 
that has been evident since Hamas 
defeated Fatah in the 2006 Pales-
tinian legislative elections. It is, 
at its root, a battle of approaches 
– a conflict between the negotia-
tors and the rejectionists, between 
those Fatah supporters who blame 
Hamas for initiating conflict with 
Israel, and those Hamas backers 
who paint Fatah and its Arab allies 
as complicit in Israeli atrocities.

The “negotiation” front, led by 
Egypt – the first Arab state to make 
peace with Israel – advocates peace-
ful dialogue with the Jewish state. 
Since the late 1980s, this has been 
the path preferred by the Palestin-
ian leadership, which supported the 
Oslo framework and sought a two-
state solution through a peace proc-
ess sponsored by the United States. 

The rejectionists – Hamas and its 
allies – were sidelined during the 
false optimism of the Oslo years, 
but they did not disappear. The 
advocates of resistance argue that 
without the threat of continued 
violence Israel has no incentive to 
make compromises for peace; as the 
Oslo process ground to a halt, and 
collapsed entirely after 2000, sup-
port for the resistance camp grew 
among Palestinians and among the 
broader Arab public, particularly 
in Egypt and Jordan. The second 
Palestinian intifada was slowly but 
steadily crushed by Israel, but this 
did not discredit Hamas, which de-
feated Fatah at the polls and then 
violently took complete control of 
the Gaza Strip. 

The Israeli attack on Gaza – no 
matter how it is framed by Israel 
– seems likely to mark a turning 
point in the contest between these 
loose alliances, tipping the scales 
definitively toward Hamas and 
company. For the foreseeable fu-
ture, the Arab debate on Israel is 
going to be dominated by the self-
styled forces of resistance – and if 
not by Hamas, then by something 
even more extreme. 

The Hamas victory in the 2006 
elections posed a serious challenge 
to Fatah and its allies in Egypt, Jor-
dan and Saudi Arabia. All were com-
mitted to the Oslo approach and 
the pursuit of negotiations with Is-
rael on the basis of the agreements 
signed in the 1990s. 

The problem was perhaps most 
acute for the Egyptians: 30 years of 

treaties and billions of dollars in 
American aid give Egypt very little 
room to manoeuvre, even if it were 
inclined to do so. But the govern-
ment is under extreme pressure 
from its citizens to use its influence 
to push for Palestinian statehood. 
This was an easier task when Fatah 
was in power: both parties agreed 
on the means and the ends, negotia-
tions concluding in a two-state solu-
tion. But Hamas, which now domi-
nates Palestinian politics, is not 
formally committed to either – and 
most Egyptians support Hamas’s 
right to resistance and its use of 
suicide attacks, and do not disagree 
with its refusal to recognise Israel. 

That Hamas represents the Pal-
estinian branch of the Muslim 
Brotherhood poses another sharp 
dilemma for the Egyptian regime, 
which refuses to acknowledge the 
Ikhwan in Egypt. Talking with the 
Palestinian Brotherhood creates an 
awkward precedent, and co-opera-
tion between Egypt and the Gazan 
leadership has been limited only to 
security arrangements, with a series 
of conflicts over border closures.

To its detractors, therefore, the 
Mubarak government appears 
to be working with the US and Is-
rael against the Palestinians – an 
impression not dispelled by the 
pictures published last week of Is-
raeli foreign minister Tzipi Livni 
enjoying a friendly handshake with 
her Egyptian counterpart in Cairo 
shortly before the attack began. As 
one prominent Egyptian intellectu-
al recently told me: “nothing dam-
ages the legitimacy of the Egyptian 
regime more than its policy towards 
Palestine.”

Almost three years after Hamas 
won the elections, the Palestinians 
are more divided than ever, unable 
to form a unified front, much less 
discuss negotiations with Israel. 
As the response to the current at-
tack shows, the Arab media – and 
regional governments – are divided 
as well, with each side accusing the 
other of obstructing unity. 

Among those who blame the Arab 
states friendly to the US – especially 

Egypt – for the current crisis are 
pan-Arab newspapers like Al Quds 
al Arabi and the Egyptian opposi-
tion paper Al Dostor. Their common 
theme is that the Egyptian regime 
has sold out to Washington and 
Tel Aviv. Hardly a week goes by that 
Fahmy Huwedi, one of Egypt’s most 
influential columnists, does not re-
peat some variation of this theme in 
Al Dostor. One late October column, 
for example, sarcastically suggested 
that the Egyptian government treats 
the leaders of Hamas with scorn but 
opens its arms to “every Tom, Dick 
and Harry with a pro-US orienta-
tion.” He noted that the Hamas 
prime minister, Ismail Haniyeh, 
managed only a brief meeting with 
Egypt’s foreign minister during a 
recent visit to Cairo. By contrast, 
Huwedi wrote, the Lebanese Chris-
tian politician and former warlord 
Samir Geagea, a member of the 
pro-US March 14 coalition “whose 
hands are covered with Palestin-
ian blood”, received a full audience 
with Mubarak.

Fatah – and its more moderate ap-
proach – are not without support in 
the media, most prominently from 
pro-Saudi media outlets like the 
London pan-Arab newspaper Asharq 
al Awsat, the Al Arabiya satellite 
channel, and Cairo’s semi-official Al 
Ahram newspaper. They blame the 
conflict on Hamas, arguing that its 
intransigence and unrealistic un-
willingness to compromise are at 
the root of the impasse. But the ris-
ing tally of dead Palestinians makes 
such arguments irrelevant – they are 
drowned out by calls for solidarity 
that surely benefit Hamas.

Even before Israel’s attack on 
Gaza the pro-resistance crowd was 
radiating confidence that long-
term trends were working in its fa-
vour, and Hamas – which appeared 
surprised by the overwhelming  
Israeli response to its recent Qas-
sam launches – certainly seemed 
to believe this was the case. Yet this 
shift in the direction of the resist-
ance is likely to be accelerated by 
the Israeli onslaught. 

Palestinian presidential and par-
liamentary elections are scheduled 
for 2009, and they will present a fur-
ther opportunity for Hamas to so-
lidify its control of Palestinian poli-
tics. If Hamas, already in control of 
the parliament, can take more seats 
and the presidency, the remaining 
moderate Arab regimes will be un-
able to ignore them.

At the same time, regional shifts 
in the balance of power appear to 
favour Hamas. In a recent column, 
Hussam Tamem, the editor of  
IslamOnline, a pro-Islamist web-
site, argued that Hamas’s decision 
to align itself with Syria and Iran 
was a sign of the changing times, a 
reflection that Egypt at present has 
little to offer as an ally. The Egyptian 

regime, burdened with a poor econ-
omy and preoccupied with a pos-
sible succession crisis, is weak and 
unable to resist American pressure. 
With the Obama administration 
expected to seek a rapprochement 
with Iran and Syria, Tamem wrote, 
Hamas has bet on the right horse. 

Hamas, for its part, actively sought 
an escalation in violence at the close 
of the six-month ceasefire, perhaps 
with an eye toward the victory of the 
Likud hardliner Benjamin Netanya-
hu in Israel’s upcoming elections – 
which would surely lend credence to 
the argument that no negotiations 
with Israel are possible. Well before 
the expiration of the ceasefire Ha-
mas leaders made their opposition 
to its renewal clear, with the expecta-
tion that a return to violence would 
create conditions to bolster their 
support and diminish Fatah. 

The mood today in the Palestinian 
territories is one of anger and desire 
for revenge. Fatah has been pushed 
to the margins of Palestinian poli-
tics and seems likely to suffer a per-
manent dent to its reputation. So 
far the widespread, though perhaps 
predictable, consensus in the Ara-
bic media is that Hamas is the chief 
beneficiary.

The moderate Arab regimes, ac-
cording to Abdel Bari Atwan, the 
editor of Al Quds al Arabi, have lost 
the most from this week’s carnage 
– and, it must be said, Egypt is fore-
most among them. On Tuesday 
alone protests were reported out-
side Egyptian embassies in Syria, 
Libya and Yemen. 

The fury of the protesters was 
given voice by the Hizbollah leader 
Hassan Nasrallah, who called open-
ly for the Egyptian people to reject 
their government’s policies in Gaza 
– an unprecedented public attack 
that brought harsh criticism from 
Egypt. But most Egyptians prefer 
Nasrallah to their own leaders, and 
his salvo will only further damage 
the regime’s popularity.

Egypt, ironically enough, had been 
attempting in recent months to set 
up a rapprochement with Hizbol-
lah as a means of increasing its in-
fluence in Lebanon, but those plans 
now seem a distant dream. 

Sometimes the best advice is “be 
careful what you wish for”. Israel 
may manage to destroy the Hamas 
infrastructure in Gaza and serious-
ly damage its ability to fight back, 
which may in turn further divide the 
Palestinians. But it could also open 
the door for factions more extreme 
than Hamas to hijack the mantle 
of resistance, including those that 
share the worldview of al Qa’eda. 
Given the anger coursing through 
the Arab world, they would not have 
to search hard for new recruits. 

Nathan Field is a journalist based in 
Cairo and Washington.

Revive la resistance
Israel’s assault on Gaza may cripple Hamas, but it will embolden those 
in Arab politics who would rather fight than talk, writes Nathan Field

To its detractors, Egypt’s government appears to be working with the US and Israel against the Palestinians, an impression not dispelled by pictures like this one of 
Israeli foreign minister Tzipi Livni enjoying a friendly meeting with Hosni Mubarak. Amr Dalsh / Reuters

 The advocates of 
resistance argue 
that without the 
threat of continued 
violence Israel has 
no incentive to 
make compromises 
for peace



04 Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae The National

But what Kurdish babies take for 
granted, many Turks only half-be-
lieve, and foreigners are inclined to 
dismiss entirely. This year, Taraf, as 
if spinning a serial novella on Turk-
ish violence, may have single-hand-
edly forced every Turk to reckon 
with the mounting evidence.

Ergenekon is, as the Turks beau-
tifully call it, the derin devlet – the 
“deep state” –  a shadowy force ap-
parently connected to the army, 
plying the strings of Turkish power. 
The idea of a deep state has been 
around since the 1970s, but this 
year the Ergenekon mafia has been 
formally accused of committing 
crimes in the name of neo-national-
ism, secularism, and anti-Kurdish 
sentiment. The allegations include 
everything from the assassination 
of Armenian journalist Hrant Dink 
to plotting a coup against the rul-
ing Islamic conservative AK Party. 
The Turkish media have been un-
derstandably preoccupied with the 
endless stream of sensational reve-
lations emerging from the trial, but 
Taraf, an upstart daily founded by a 
book publisher and a team of liber-
al journalists, has done more than 
any other paper to place Ergenekon 
front and centre. 

In Turkey, one’s newspaper is a bit 
like one’s football team, and many 
old, established Turkish companies 
probably wouldn’t have Taraf deliv-
ered to their offices. In some circles, 
that would simply look leftist, anti-
establishment, bad. When I met 
with Alaton, however, he had a copy 
on his desk. The paper had been 
painfully digging into his partner’s 
murder case, but no matter. “I sup-
port Taraf’s existence,” Alaton said, 
“because I think it’s a very good con-
tribution to democracy.” Alaton is 
known for his progressive views – he 
founded TESEV, one of Turkey’s 
most important liberal think tanks 
– and at age 81, he has been witness 
to his country’s many undemocratic 
episodes; his memory is long. When 
I asked why Turkish corporations 
had recently refused to advertise in 
Taraf, I was not entirely surprised 
when he replied, “They are afraid.”

" " " " " " " " " " " " " " " "

Taraf’s struggle for survival in 
some ways mirrors Turkey’s awk-
ward lurch toward full democracy. 
During its first year, the paper’s 
unprecedented challenges to the 
military, and then the government, 
have scared off advertisers, even as 
Taraf’s readership has grown and 

rival columnists have embraced the 
paper as the “hope” of Turkish jour-
nalism. 

In the often unreliable world of 
Turkish newspapers, Taraf distin-
guished itself by asking ugly ques-
tions: about the military’s perform-
ance against the militant separatists 
of the Kurdistan Workers’ Party 
(PKK) and about the army’s domi-
nant role in Turkish politics; about 
the prime minister’s commitment to 
human rights; and of course, about 
Ergenekon. The prelude to true dem-
ocratic reform, the paper seemed to 
insist, was a truly open and free plat-
form for spirited debate. 

“Taraf has probably enormously 
contributed to Turkey’s relative de-
mocratisation over the past year,” 
said Halil Berktay, a Turkish public 
intellectual and professor of history 
at Sabanci University who contrib-
utes a column to Taraf twice a week. 
“It has been like a flash of lightning.”

Taraf owes its boldness to a lux-
ury that is increasingly rare – and 
not just in Turkey: an independ-
ent owner who does not interfere 
with the work of his editors. Taraf’s 
founder Basar Arslan, a 40-year-old 
bookstore owner and publisher, 
wasn’t particularly active in poli-
tics before launching Taraf, and he 
still shies away from the public eye. 
(He did not respond to questions 
for this story.) But according to his 
editors, he had always wanted to 
own a newspaper – and he called up 
a few of his friends to recruit them 
to produce a small daily that repre-
sented their liberal views, what he 
envisioned as “a very prestigious, 
independent paper,” according to 
Yasemin Congar, an editor, who 
added: “Now he loves it.”

But at first they thought he was 
crazy. Three heavyweights signed 
on anyway: the bestselling novelist 
and columnist Ahmet Altan, and 
two veteran journalists, Congar and 
Alev Er.

In Turkey, a large segment of the 
mainstream media is controlled by 
one man, Aydin Dogan, who owns 
the popular papers Hurriyet, Mil-
liyet, and Radikal, as well as TV sta-
tions and various other business 
concerns. Hurriyet and Milliyet are 
more nationalist; Radikal more lib-
eral. “We have seen an increasing 
cartelisation of the press and much 
more organic links between the 
press and political factions,” said 
Berktay. “It’s the Turkish version 
of the Berlusconi phenomenon. 
In fact, if Dogan came to power it 
would be a very precise parallel.”

Zaman, another heavy-hitting pop-
ular paper backed by followers of the 

Islamic leader Fethullah Gulen, is 
an exquisitely designed broadsheet 
catering to religious conservatives, 
and is largely supportive of AKP. 
(They boast one of the highest circu-
lations, according to one source, at 
around 650,000; Hurriyet sells about 
550,000 copies, Milliyet 200,000 and 
Radikal only 40,000). A fifth major 
paper, Sabah, was recently sold to a 
holding firm, Calik, seen as close to 
AKP. Cumhuriyet, a small, text-heavy, 
serious paper, serves the old-guard 
secular elite. And there are many, 
many others – too many to charac-
terise – but few of them bucked the 
status quo with the same intellec-
tual gravitas as Taraf.

Language tips off a paper’s read-
ership: Zaman, more religious, will 
employ Arabic words; Cumhuriyet, a 
nationalist paper, will use as much 
Turkish as the language allows. You 
could divide how people vote rough-
ly according to the newspapers they 
read – AKP die-hards might read Za-
man, secularists prefer Hurriyet and 
Cumhuriyet. Leftists favour Radikal, 
which boasts some of the country’s 
best liberal columnists, though 
some have decamped – along with 
their readers – to Taraf. 

Taraf eschews the paeans to the 
Turkish state typical of the other 
papers and hews to an antination-
alist line. Yasemin Congar pointed 
out that even on national holidays, 
when all the other papers drape 
their front pages with red flags and 
photos of Turkey’s founder-hero 
Ataturk, Taraf abstains from patri-
otic displays. “It’s slightly irrever-
ent in tone,” said Jenny White, a 
professor of anthropology at Boston 
University who has written many 

books on Turkey and lives on-and-
off in Istanbul. “In a framework 
where counter-discourse can get 
you hauled into court or worse, hu-
mour and wit may be the only ‘safe’ 
forms.” “I’m amazed it hasn’t been 
shut down,” she added. 

Instead, Taraf has continued to 
grow. “Taraf managed to reach a cir-
culation which went over 90,000 at 
one point, but also managed to get 
a permanent readership of between 
50-60,000,” Congar said. “At the be-
ginning what looked realistic to me 
was 35,000 at most. We now have a 
readership which is not only leftists 
and urban youth, or only conserva-
tives or liberals, or only the Kurds or 
Turks, but all of these people. There 
is a good segment of religious con-
servatives in our readership which 
was a surprise because we’re not re-
ligious or conservative.”

Taraf has also succeeded in at-
tracting marquee names to its pag-
es; writers like the esteemed intel-
lectual Murat Belge; the Economist’s 
Turkey correspondent, Amberin Za-
man; the prominent Armenian writ-
er Etyen Mahcupyan; the founders 
of the clever activist group Young 
Civilians, Turgay and Yildiray Ogur; 
the columnist Gokhan Ozgun; and 
many others. Some of these writers 
are beloved figures in Turkey, and 
none are radicals, but they do repre-
sent a cross-section of the liberal es-
tablishment, the sort of people who 
might have lent their names to the 
recent high-profile petition-apol-
ogy to Armenians for crimes during 
World War I.

“[Taraf] is oppositional simply on 
the grounds of democracy,” said 
Berktay. “And that has been com-

pletely missing from Turkish soci-
ety for the last 200 years. They are 
real democrats. I don’t know what 
else to call them.”

And indeed, people seem to have 
a hard time classifying Taraf – the 
word “leftist” in Turkey has been 
subjected to a number of contra-
dictory interpretations. To Berktay, 
who is often described as the first 
Turkish historian to recognise the 
Armenian genocide, there is a com-
mon thread that unites those who 
support the EU as a way of assur-
ing support for human rights, who 
support the rights of the Kurds, the 
right to wear headscarves, and the 
right to criticise the army for its po-
litical interventions. “The neo-na-
tionalists in this country have creat-
ed their own gravediggers,” Berktay 
said. And Taraf, he continued, rep-
resents “a new morality.”

" " " " " " " " " " " " " " " "

Turks often must take sharply-
drawn sides on complicated issues 
– you’re either for the military or the 
government, for secularism or Is-
lam, for headscarves or miniskirts, 
for Kurds or the Turks. In 2008, 
picking a team became at once 
more important and more confus-
ing, and Taraf’s evolution as the 
voice of the left – as supporters, and 
then critics, of AKP – was a study in 
this volatility. “Taraf is doing some-
thing very precious,” said Soli Ozel, 
a professor at Bilgi University and 
columnist at the newspaper Sabah. 
“By and large, they have been able to 
set the agenda in the country.”

That agenda has twisted and 
turned dramatically since AKP, 

boasting a sparkly economic record 
and facing no respectable opposi-
tion, again soared to power in the 
July 2007 election. A religious man, 
Abdullah Gul, became president, 
and the staunchly secular military 
confronted reality: the pious guys 
had the money, and they were here 
to stay. Left-liberal intellectuals, 
largely lacking a political party, and 
charmed by AKP’s European Un-
ion-looking promises and the op-
portunity for a real counterweight 
against the military establishment, 
threw their small, but high-minded 
support behind AKP. Here was an 
interesting alignment: liberals, 
religious conservatives, economy-
first voters, and some Kurds, versus 
nationalists, secularists, Alevis (a 
beleaguered liberal Muslim sect 
that feels rightfully threatened by 
AKP’s fervent Sunni Islam), and 
young, liberal-minded Turks who 
couldn’t quite abide what they saw 
as Turkey’s version of the American 
Christian Right. 

AKP immediately pushed hard to 
allow women to wear headscarves 
on university campuses, a sticking 
point among the military elite and 
secularists determined to preserve 
Ataturk’s legacy of laicism. Had 
AKP proved that all they really cared 
about was headscarves? Sometimes 
it seems all anyone cares about in 
Turkey is headscarves. But, it turned 
out that Turkish politics were not, in 
fact, all about headscarves, because 
soon enough came Ergenekon.

Ergenekon may be an unfamil-
iar word, and if foreign journalists 
haven’t taken pains to write about 
it, that’s because it’s too hard to ex-
plain. Some Turks feel AKP’s god-
fearing minions have manufac-
tured the Ergenekon myth to take 
down the secular establishment. 
For Americans like myself – with 
our cheerful tendency to dismiss 
everything hard and ugly as a “con-
spiracy theory” – Ergenekon mostly 
inspires incredulity. Could one 
loosely connected group of 86 peo-
ple, hailing from various sectors of 
polite society, really be responsible 
for decades of assassinations, coup 
plots, and bombings? 

Over the past year, Turks watched 
as ex-generals (real generals!), jour-
nalists (including old famous ones), 
and lawyers were hauled off to jail 
and charged with a vast right-wing 
conspiracy to wreak havoc on the 
nation. The 2500 page indictment 
read like A Recent History of Turk-
ish Violence, and it seemed like 
every bad deed of the past 20 years 
was laid at the feet of Ergenekon. 
The journalist Andrew Finkel wrote 

In Turkey, one’s newspaper 
is a bit like one’s football 
team, and many old, 
established Turkish 
companies probably 
wouldn’t have Taraf 
delivered to their offices “Taraf is doing something very precious,” said Soli Ozel, a professor at Bilgi University and columnist at the newspaper 

Sabah. “By and large, they have been able to set the agenda in the country.”

“We now have a readership,” Yasemin Congar says, “which is not only leftists and urban youth, or only conservatives or 
liberals, or only the Kurds or Turks, but all of these people.”

A scene from the paper’s Kadikoy offices: “They are real democrats,” the historian 
Halil Berktay says. “I don’t know what else to call them.”

→ Taraf, continued from 1 

review
th Number of articles in Turkish law that restrict speech39

A laundry list of 
ridiculous laws 
can be dispensed 
willy-nilly to shut 
someone up, and 
most of the targets 
are not figures 
of international 
renown whose trials 
attract the world’s 
attention



05Friday, January 2, 2009 www.thenational.aeThe National

an astute column called, “Ergene-
kon ate my homework,” and that’s 
exactly how it felt. Worse, a terrify-
ing list of new assassination targets 
turned up in the rubble of the whirl-
wind investigation: Prime Minis-
ter Recep Tayyip Erdogan, Orhan 
Pamuk, the journalist Fehmi Koru. 
Ergenekon’s goal, the conventional 
wisdom went, was to foment so 
much chaos that the army would be 
forced to step in, stage a coup, and 
overthrow the AK Party.

Ultimately, the ongoing Ergene-
kon investigation was seen as a tri-
umph over thuggery, neo-national-
ism, and strident secularism. But it 
polarised secularists who thought 
the religious government was up to 
dirty tricks, and puzzled many oth-
ers who felt the prosecution was out 
of control. 

For a time Taraf seemed to break 
a new Ergenekon story every other 
day, and this too raised the eyebrows 
of sceptics. “I don’t see a journalis-
tic achievement,” said one experi-
enced Turkish journalist. “They just 
gobbled up what the police intelli-
gence was leaking them regarding 
Ergenekon. In terms of challenging 
the state – sure, maybe [that is an 
achievement],” the journalist con-
tinued. “But they have gone over-
board, and basically came across as 
a paper that is just out there to attack 
the military. In their reckless col-
umns day in day out talking about 
how corrupt the military is, I didn’t 
find responsible journalism.”

Some months later, the judici-
ary, traditionally in line with the 
military, launched a closure case 
against the AKP, threatening to ban 
Erdogan and others from politics 
for “anti-secular activities.” Turkish 
liberals, and most of the world, ral-
lied around AKP in the name of de-
mocracy. AKP won, and the Turkish 
army appeared to be in retreat. 

" " " " " " " " " " " " " " " "

Taraf had positioned itself as a 
harsh critic of the military well be-
fore the Ergenekon story. In the 
fall of 2007, Taraf questioned the 
army’s handling of a PKK attack 
on a military outpost called Dagli-
ca. The PKK captured eight Turk-
ish soldiers, eventually released 
them, and the army, embarrassed, 
branded the soldiers as traitors who 
collaborated with the PKK. Daglica 
whipped the nation up into a fury of 
nationalistic and anti-Kurdish sen-
timent; photos of men waving guns 
and flags popped up in the papers. 
Attacks on PKK bases in Northern 
Iraq soon followed. Taraf would lat-

er publish leaked documents from 
inside the military suggesting that 
the army knew in advance of the 
Daglica attack.

“We really pursued that story, 
and when they decided that those 
eight soldiers were to be made 
scapegoats, we said ‘no way,’” Con-
gar said. “They were arrested and 
blamed for acting like agents for 
PKK. We didn’t buy it. Other news-
papers did not go after it at all,” 
she went on. “We ask questions: 
What happened? Why wasn’t the 
commander at the post that night? 
There are all kinds of things that in-
dicated to us that there was a lack of 
security – we knew, we felt, that the 
commanders were responsible. I’m 
not saying necessarily it was a con-
spiracy altogether, but they did not 
take the necessary precautions to 
protect the soldiers.”

According to Congar, doubting the 
preparedness or skill of the Turkish 
military was a line the press would 
not typically cross. “You hear it in 
journalism circles – so many peo-
ple admire and envy Taraf,” Berktay 
said. “They will say, ‘Let’s face it: If 
our informants brought us the same 
information from inside the mili-
tary, we wouldn’t have published it.” 

Cengiz Candar, a popular column-
ist for Radikal, recently wrote that 
Taraf had made Radikal a better 
newspaper; Yavuz Baydar in Today’s 
Zaman and Hasan Cemal in Milliyet 
have echoed that enthusiasm.

But Taraf has not confined its criti-
cism to the military. After Erdogan, 
falling behind on reforms required 
for EU membership, began to take 
a harder line on Kurdish issues, dis-
enchantment with the AKP spread 
to the pages of Taraf. This fall, an-
other PKK raid on a base called 
Aktutun caused the deaths of 17 
Turkish soldiers, and Taraf, aided 
by more leaked documents, again 
pursued the military’s strange fail-
ure to protect itself. 

When the chief of staff of the army 
told them to watch it, Erdogan sid-
ed with him, and Taraf’s front page 
carried the devastating headline 
“His General’s Prime Minister.” 
It sounds harsh in English, but in 
Turkish it is a very clever manipu-
lation of the possessive, and all 
the more damning. Erdogan was 
enraged. The long-building disap-
pointment with the Liberals’ Fa-
vorite Religious Prime Minister had 
reached an early peak.

 But the AK Party’s political domi-
nance makes the media’s thought-
ful antagonism of the government 
all the more crucial. “In the Aktu-
tun incident he did not do what he 

was supposed to do as the prime 
minister, which was to question 
the military rather than question-
ing us,” Congar said. “And then on 
the Kurdish issue he started speak-
ing like a Turkish nationalist, not a 
reformer, and started saying things 
that didn’t embrace the Kurds. He 
has slowed down in the reforms 
again. But when you talk to his peo-
ple they say, ‘OK, there are things in 
the making and, yes, we are behind 
our promises,’” she said. “So we’re 
sceptical, but it’s not like we don’t 
believe in him anymore. It’s just our 
job to push him or to push anyone.”

" " " " " " " " " " " " " " " "

Who would go this far in attacking 
not only the army, but the govern-
ment too? Taraf’s critics have pro-
posed a series of theories about the 
paper’s funding, suggesting that it 
is secretly backed by exiled Islamic 
leader Fethullah Gulen, a controver-
sial figure at odds with the Turkish 
army, by the AKP government itself, 
or even by everybody’s favourite 
scapegoat, the CIA. (I think George 
Soros is in there somewhere too.) 
Gulen, the philosophical leader of a 
large Islamic brotherhood, tends to 
pop up in Turkish gossip as an Oz-
like character whose followers are 
thought to surreptitiously control 
the country. “Ah, Gulen is like Key-
ser Soze in The Usual Suspects,” Soli 
Ozel said. “Everywhere at all times.” 
But here in Turkey, home of some-
thing called the “deep state,” suspi-
cion rules the day.

It is hard – for a great many rea-
sons – for Turks to believe that an 
independent newspaper can exist in 

Turkey, and this scepticism speaks 
volumes about Turkey’s hard-to-
explain but insidiously suffocating 
atmosphere. 

In some ways, Turkey can feel as 
free as any other developed nation, 
but deeply-held fears readily stran-
gle dissent. Memories of military 
coups and the steady creep of a vio-
lent neo-nationalism make ordinary 
Turks scared to do or say the wrong 
thing, and paranoid about ulterior 
motives.

This climate of fear goes beyond 
Turkey’s notorious anti-speech 
laws, though those have a lot to do 
with it. The infamous Article 301, 
which prohibits “insulting the 
Turkish nation,” swept Orhan Pa-
muk to a much-publicised trial and 
inflamed the European Union’s 
theatrical exasperation with their 
wayward Muslim brothers. Before I 
moved to Turkey, many Americans 
asked me whether, for example, I’d 
be able to say the forbidden words 
“Armenian genocide” out loud. Per-
haps they imagined goons would 
snatch me right off the pavement.

This is certainly not the case, 
though restricting free speech 
seems like a curiously obvious au-
thoritarian flaw in a country suppos-
edly desperate to prove its demo-
cratic bona fides to the West; taking 
a Nobel laureate to trial certainly 
makes Turkey an easy target. But 
the currents of Turkish nationalism 
run deep, and at the heart of this Ke-
malism is a concern for the fragility 
of the nation, which demands the 
jealous protection of the state at all 
times.

It’s important to note that not only 
Article 301 puts Turks on trial. A 

laundry list of ridiculous laws can be 
dispensed willy-nilly to shut some-
one up, and most of the victims are 
not figures of international renown 
whose trials attract the world’s at-
tention.

This is why, when Taraf first ap-
peared in the fall of 2007, one friend 
of mine, a young Kurdish academic, 
had no doubt as to its fate: “I don’t 
see how a paper like this will last,” 
he’d said. “They’re going to shut it 
down.” After all, in April 2007, the 
magazine Nokta was closed for pub-
lishing the diaries of a military of-
ficer who revealed coup plots within 
the army.

Taraf has not been shut down, and 
in November the paper celebrated 
its first birthday. On Istanbul’s 
Asian side, in a neighbourhood 
called Kadikoy, nestled beside the 
Bosphorus and surrounded by the 
surreal lights of this undulating 
city, the staff gathered on the roof of 
their building. There was a bonfire, 
American R&B music, lots of smok-
ing, a little dancing, beer on ice in 
large bins, and a cake the size of a 
table. Spirits were high, despite the 
apparent departure of the paper’s 
corporate advertisers and what 
looked to be a period of looming fi-
nancial crisis. 

Taraf never had a great deal of 
advertising anyway, but these days 
their ads usually appear on a single 
page and say things like, “It’s good 
that you exist, Taraf”; “I support 
Taraf”; or “Without a democratic 
press, there can’t be democracy.” 
Taraf had drummed up support for 
the paper by selling ads for 500 and 
1000 lira (Dh2400) to largely anony-
mous individuals. 

“Among the businessmen and 
women we know – those who are 
very supportive of the newspaper 
and call us up and praise us,” Con-
gar said, “when it comes to open 
support with advertising, they’re 
very reluctant.” 

But neither the declining finan-
cial fortunes nor the threat of anti-
speech trials seemed to faze the 
staff; everyone I spoke to at the pa-
per insisted self-censorship was 
simply unheard of. “We just act like 
a bunch of crazies,” Congar said, 
and didn’t seem terribly afraid of 
the consequences. “There was the 
open threat of a raid [of the office] 
and I think it was stopped some-
how by the government,” she con-
tinued. “We receive e-mail threats, 
personal death threats – I do, and 
Ahmet does, and probably some of 
the columnists do, because we are 
more out there. Some of them we 
pursue through the prosecutor’s of-

fice. Most of them we don’t.”
“I used to take the ferry [to Kadikoy] 

all the time, and Ahmet told me not 
to do that,” she added. “Not because 
they’re going to kill me, but some-
one could say something. And Ah-
met carries a gun. But he always car-
ried a gun. Alev carries a gun. These 
guys like guns, it’s not like they have 
to carry guns. But it also shows me 
that they feel more secure having a 
gun. They don’t want a bodyguard 
after them all the time. And this is 
all partly because of what happened 
to Hrant Dink.”

Altan is likely the most famous 
figure on Taraf’s staff. His novels 
and nonfiction have sold millions 
of copies. He comes from a well-
known leftist family, and during 
his career as a columnist – marked 
by an appealing mixture of wit and 
gravity – he has suffered through 
numerous anti-speech cases. 
One arose over a column called 
“Atakurd,” in which he imagined 
a country called “Kurdey,” where 
Turks were the minority. When I in-
terviewed him last winter, he said, 
“I don’t have any auto-control. We 
taught all the editors that we pub-
lish everything, if it’s news and if it’s 
true. There are no boundaries, we 
don’t stop anyone from publishing 
anything.” Altan and Congar each 
face seven different court cases for 
their writing.

Congar, for her part, seemed 
confident that even a provocative 
newspaper could operate freely 
in Turkey – particularly now that 
the country’s EU aspirations have 
made the government sensitive to 
world opinion. “I think the govern-
ment knows that closing or raiding 
a newspaper offices will make them 
look very bad in Europe,” she said. 
(It should be noted that this con-
cern did not prevent the country’s 
decision to ban YouTube earlier 
this year.)

Perhaps, Congar suggested, the 
all-seeing powers of the state itself 
ensure Taraf’s ability to do as it 
pleases: “We know that the Turk-
ish intelligence, military and civil-
ian, are keeping a very close eye on 
us – reading our e-mail, listening 
on our phones, and bugging our 
rooms, even this conversation,” 
Congar said, looking around the 
room. “But then they know the 
truth. We don’t have secrets. If they 
take me and, I don’t know, torture 
me,” she laughed, “there’s nothing 
I can tell.”

Suzy Hansen is a freelance writer liv-
ing in Istanbul and a fellow with the 
Institute of Current World Affairs.

Yasemin Congar, deputy editor-in-chief of Taraf. “You hear it in journalism circles,” the Turkish historian Halil Berktay said. “So many people admire and envy Taraf. They will say, ‘Let’s face it: If our informants brought us the same information from inside the 
military, we wouldn’t have published it.’” Photographs by Kerem Uzel for The National

The infamous front page: “His General’s Prime Minister.”

review
th Number of people charged with violations of Article 301, for 

“insulting the Turkish nation”, in the first quarter of 20071,189



06 Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae The National

review
thworld

It’s the first week of December and 
a woman, her four-month old baby 
in her arms, is sitting outside her 
home in Gourna, a village high up 
in the hills of Luxor’s West Bank. 
She’s waiting for her final eviction 
notice. She expects it any day now. 
If all goes according to the official 
plan, she and the other remaining 
villagers will be gone in a few days, 
and their houses will be leveled. 
The woman’s child will almost 
surely be the last to have been born 
in Gourna, a village built on a net-
work of ancient Egyptian tombs.

On another recent day in Luxor, I 
am sitting in a garden looking up at 
the New Winter Palace hotel – one 
of Luxor’s tallest and, it’s generally 
agreed, ugliest buildings. As the 
sun sets, I watch a lone labourer, 
perched on a narrow ledge on the 
hotel’s roof, chipping away at the 
building with a sledgehammer. 

The garden where I’m sitting is 
attached to the Old Winter Palace 
hotel, a grandly appointed 19th-
century structure built in the Brit-
ish colonial style. While the shabby 
modernist New Winter Palace is 
being demolished, the antique 
charms of its hundred-year-old sib-
ling are being enhanced with a five-
star upgrade. 

Out with the new and in with the 
old: this is Luxor in a nutshell. With 
plans to turn the city into one of the 
world’s largest open air museums, 
the Egyptian government has bus-
ily set about demolishing eyesores 
such as the New Winter Palace and 
obstructions such as the hardscrab-
ble village of Gourna. Meanwhile, 
they are preserving everything that 
is fine and ancient– all so that tour-
ists can commingle with a carefully 
curated version of Luxor’s past. 

The Egyptian tourist board says 
that Luxor, a city of 350,000, situ-
ated some 700 kilometres south of 
Cairo, boasts a third of the world’s 
ancient monuments. After spend-
ing a few days there, you begin to 
believe it.

On the Nile’s West Bank in Luxor, 
there are the tombs in the Valley of 
the Kings and Queens (including 
Tutankhamen’s, which is like a 
box cupboard compared to others 
that stretch on into the mountains 
in chamber after chamber); the 
temples of Madinat Habu and Hat-
shepsut and the colossal remains 
of the Ramesseum (the statue that 
inspired Shelley’s Ozymandias, still 
lying there broken on the ground). 
On the East Bank, in Luxor proper, 
there’s a main cluster of hotels, 
restaurants and shops as well as 
the magnificent and extraordinar-
ily well-preserved temples of Luxor 
and Karnack. 

Luxor is a city that lives off the past. 
Its monuments, tombs and temples 
draw over two and a half million visi-
tors each year. And tourism will be 
even more vital to the city’s – and 
Egypt’s – future. More than 12 per 
cent of the country’s workforce cur-
rently works in tourism. With Egypt 
facing the need to generate at least 
six hundred thousand jobs each year 
just to keep pace with new entrants 
into the country’s labour market, 
expanding the tourist industry is 
an official priority. The country may 
lack the oil money that’s building 
the Gulf’s new cities, islands and 
landmarks, but it does possess a re-
source the Gulf lacks: the remnants 
of one of the world’s most astound-
ing civilizations. And so Egypt has 
begun making a concerted effort to 
use its past to build its future.

In July 2004 Samir Farag was ap-
pointed governor of Luxor by Presi-
dent Hosni Mubarak with a mission 
to renovate Luxor’s antique sites 
and redevelop the city as a world-
class tourist destination. The task 
entailed removing all the signs of 
human habitation that had, over the 
years, built up on and around the 
city’s historic sites. As soon as Farag 
took office, in other words, Gourna’s 
days were numbered. 

Over the past two centuries, the vil-
lage of Gourna cropped up bit by bit 
over the tombs of thousands of less-
er nobles halfway between the Val-
leys of the Kings and Queens. The 
dead supported the living there for 
decades, with the tombs providing 
the four thousand villagers an in-
come either as tour guides or via the 
sale and manufacture of souvenirs. 

Always a ramshackable develop-
ment, the village provoked frequent 
complaints over the years – that 
its inhabitants were robbing the 
tombs or that their very presence 
spoiled an important archaeologi-
cal site. Various plans to move the 
villagers off the site were broached. 
But none, including a celebrated 
attempt by the Egyptian architect 
Hassan Fathy to move them into a 
specially built new city, ever came to 
fruition – in part because the villag-
ers refused to leave.

And then Farag arrived. Sitting in 
his dark, wood-lined, office, the gov-
ernor speaks passionately about his 
mission. Complaining that Luxor 
has long been neglected by devel-
opers in favour of holiday resorts 
such as Sharm el Sheikh, he runs me 
through a powerpoint presentation 
of his plans for the city. Hundreds 
of photographs are projected onto 
the wall: of old slums and hous-
ing; of brightly coloured tomb-wall 
paintings in the cellars of houses in 
Gourna; of new homes and widened 
streets, along with artists’ render-
ings of Luxor’s sleek future.  

That future is still a long way off. 
Farag’s first task was to modernise 
the city’s infrastructure: electric-
ity, sewage, water, phone lines and 
roads. “The only real road we had 
was the Corniche,” he says. “But I 
didn’t start with the Corniche, be-
cause every other governor used to 
come here and begin working on the 
Corniche. I knew if I started there I 
would lose the support of people.”

But a loss of public support was 
inevitable when Farag proceeded 
with the rest of his plans. He clicks 
again on his laptop and brings up 
a five year-old picture of Gourna: 
“It was a slum area,” he says. “The 
people lived on top of the tombs in 
their houses. They didn’t have wa-
ter, electricity, nothing. It was a very 
miserable life.”

That’s not a description many of 
Gourna’s inhabitants would accept. 
Many say that Gourna has been 
their families’ home for more than 
a century. They were born there; 
their parents and grandparents  
died there. But most importantly, 
they made their living there.

To persuade them to relocate, the 
governor built New Gourna, a fresh-
ly constructed, planned settlement 
with schools, a hospital, police 
station and a cultural centre, five 
kilometres from their old location 
outside of town. “Of course, nobody 
wanted to move,” he admits, “but 
we started with the young genera-
tion. I went to them and told them 
they could have a better life; ‘you 
can have electricity, sewage, clean 
water, TVs, everything.’” 

The new settlement, he says, cost 
$20 million (Dh73m) to build, and 

Old Gourna’s inhabitants were 
given their new houses outright. 
Some extended families in the vil-
lage have been given multiple, 
adjoining homes, Farag says, and 
the entire settlement’s construc-
tion reflects their preference for 
single-storey houses. The governor 
also insists that no undue pressure 
has been exerted on villagers to get 
them to relocate.

But that’s another thing the re-
maining inhabitants of Old Gour-
na dispute. When I visit the half-
demolished village, the electricity 
has already been cut off for a week. 
It may be true no one has been for-
cibly evicted, one old man tells me, 
but it all depends on how you define 
“forced”. 

One villager shows me the small 
workshop in his home, where a 
couple of workers are still sawing 
limestone for the bas-reliefs and 
small statues they sell to tourists. 
The villager clings to Old Gourna. 
When he moves, he says, he will 
lose his shop and his livelihood. 
“You kill my future,” he says, “you 
kill my life.” 

Another man, my guide through 
Old Gourna, once owned a small 
shop in the village. But he has al-
ready relocated. He wants me to 
see what New Gourna looks like, 
so drives me there on the back of 
his motorbike. 

At first glance New Gourna looks 
similar to some of Dubai’s housing 

developments – a collection of new-
ly painted box houses lining clean 
tree-lined and flower-lined streets. 

My guide – a smiling, spry and 
well-preserved 60-year old – lives 
with nine members of his extended 
family in two houses separated by 
a courtyard that contains pigeons, 
chickens and a sheep for Eid. In-
side, he’s painted the walls a beau-
tiful Moroccan blue. “Yes, it’s clean 
here,” he says. “You have water. 
Everything is OK.”

But there’s no work in New Gour-
na. No tourists visit; in fact most 
tourists don’t even know the new 
village exists. Back in Old Gourna 
my guide had his shop, one that 
had been in the family for decades. 
He opens a box to show me some 
artifacts and statues carved by his 
grandfather – carefully preserved 
and wrapped in biscuit tins, waiting 
for the day when the government 
gives him the new shop they’ve 
promised him. It’s been over a year; 
he keeps asking and they keep giv-
ing him the same answer: “be pa-
tient.” So he keeps his life in biscuit 
tins and he waits. 

As the governor’s reclamation 
plans continue, a fate similar to 
that of Old Gourna’s villagers now 
awaits some 5,000 or so people on 
the East Bank of the Nile. This time 
Farag is opening up the Avenue of 
the Sphinxes, a three-kilometre 
pathway, once lined with thou-
sands of Sphinxes, that links the 

Karnack and Luxor temples, which 
was used each year as a procession-
al route during the festival of Opet 
to celebrate the seasonal flooding 
of the Nile. Again, the Governor 
says, all the people moved will be 
compensated. “The owner of the 
house will get the price of his land 
and the price of the house,” he says. 
“People who are renting will be of-
fered either a new home or money.” 
(Property owners will get a huge 
windfall, he says, given that rent 
caps have prevented them from 
earning much in the past.) 

And all this comes in addition to 
one of Farag’s earliest beatification 
projects: demolishing the shacks, 
shops, houses and football pitch 
that once occupied the piazza in 
front of the temple of Karnack. Go 
there now and you see a vast open 
area that permits, for the first time 
in hundreds of years, a view of the 
Nile and the temple of Hatshepsut 
high up on the Theban Hills.

Farag’s energy and excitement are 
impressive, but it’s hard to reconcile 
his zeal for the clean sweep with the 
messy realities of Luxor. He insists 
his plans are meant to ensure the 
city’s future – that the pain some of 
its residents are now enduring will 
be worth it in the end, both for them 
and for their children. 

And the Governor also wants to 
make clear he should not be regard-
ed simply as a one man demolition 
crew; he’s also been building. There 
are now highways linking Luxor to 
the Red Sea resorts of Hurghada 
and Marsa Alam, so that people on 
holiday there can make day trips to 
the city. Six thousand tourists make 
that journey every day now, all of 
them bringing money to spend in 
Luxor. The city has an airport termi-
nal that can now accommodate up 
to seven million passengers a year; 
a new railway station and souk; a 
hospital; a cultural centre provid-
ing work and training for the city’s 
30,000-strong Nubian community; 
a women’s centre; a large wireless 
internet zone; a library and a herit-
age centre. An Imax cinema is also 
on the way. 

Overall the governor says the 
city has spent 1.2 billion Egyptian 
pounds (Dh808m) on infrastruc-
ture since he’s arrived – changes 
that have already had an impact 
on the city’s economy as a whole. 
“We used to close most of our ho-
tels after Christmas and New Year 
but now have full occupancy most 
of the year,” he says. “Starting from 
this October, we don’t have a single 
hotel room – not one.”

But still the opposition persists: 
earlier this year a demonstration 
of 3,000 people outside Karnack al-
most turned into a riot. A court case 
protesting the Gourna evictions is 
pending – marking the last hope 
of Old Gourna’s few remaining few 
residents.

But that only means it’s time for 
the next stage of the plan, Farag 
believes. Just around the corner is 
a development sure to create new 
livelihoods for the inhabitants of 
places like Gourna. The governor 
says he’s building new resorts capa-
ble of holding tens of thousand of 
people outside the city; that Luxor 
will soon have the biggest youth 
hostel in the Middle East; that a for-
est of jatropha trees, whose seeds 
contain up to 40 per cent oil, is be-
ing grown to provide the city with 
engine oil; that treated wastewa-
ter is being used to irrigate 22,000 
acres of farmland; that investment 
zones are being opened to bring in 
new businesses. “We are building a 
new factory just to produce a lot of 
things for the hotels,” he says. Farag 
thinks the city can double the an-
nual number of tourists it currently 
hosts. In the end, he says, people 
will appreciate what he’s done.

Meanwhile, my guide sits in 
New Gourna with his family. His 
children seem willing to give the 
governor the benefit of the doubt. 
They’re hoping that Farag means 
what he says – and that he has the 
power to make it happen. But for 
now my guide waits, hoping for the 
chance to bring his grandfather’s 
statuettes out of their tins and set 
up shop again.

Simon Mars is a TV producer based 
in Dubai and Cairo. 

The throwback kid
Samir Farag wants to reclaim the glories of ancient Luxor, even if it means demolishing a village or two. 
Will the governor’s dreams of tourism dollars save the city or destroy it? Simon Mars reports

If you build it (and demolish that), they will come: Luxor’s governor, Samir Farag, stands in front of the Karnak Temple. Photographs by Victoria Hazou for the National

A house slated for demolition in a plan to recreate the Avenue of Sphinxes between the temples of Luxor and Karnak.

When I visit the 
half-demolished 
village, the electric-
ity has already been 
cut off for a week. It 
may be true no one 
has been forcibly 
evicted, one old 
man tells me, but it 
all depends on how 
you define ‘forced’



0908 The National
Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae

Walk through the streets of virtually 
any neighbourhood in Beirut and 
you’ll find the faces of political lead-
ers – past and present, local and for-
eign – plastered onto construction 
walls, building façades and shut-
tered storefronts. Lebanon’s presi-
dent, Michel Suleiman, has gone so 
far as to call for an end to the relent-
less postering, but his pleas have 
been largely ignored, and the city is 
still marked by ubiquitous images, 
large and small, of Hassan Nasrallah, 
Imad Mughniyeh, Nabih Berri, Musa 
Sadr, Michel Aoun, Rafik Hariri, Saad 
Hariri, Samir Kassir, Gebran Tueni, 

Pierre Gemayel, Bashir Gemayel, 
Elie Hobeika, Egypt’s Gamal Abdel 
Nasser, Syria’s Hafez and Bashar As-
sad and Iran’s Ayatollah Ruhollah 
Khomeini.

Some of the city’s posters are tat-
tered and torn while others are 
freshly pasted, evidence of the ongo-
ing process of marking territory as 
loyal to one faction or another. Some 
of the names and faces on the post-
ers have changed over the years, but 
the poses, slogans, sentiments and 
styles are recycled again and again, 
an apt metaphor for the politics of a 
country that seems cursed to contin-
uously replay the sectarian conflicts 
of its civil war. 

What haunts the streets of Beirut is 
not the scars of wars past – though 
they are still visible, on buildings 
pockmarked by bombshells and bul-
let holes – but the spectre of conflicts 
future, whose scripts are foretold by 
the posters jostling for prominence 
in what passes for public space (in 
the absence of grand public parks 
or plazas). With parliamentary elec-
tions scheduled to take place in 
Lebanon this spring, the paper arms 
race is certain to intensify further in 
the months to come.

Zeina Maasri’s new book, Off the 
Wall: Political Posters of the Lebanese 
Civil War, is the first sustained study 

of Beirut’s poster wars, and the first 
serious and comprehensive investi-
gation of the way that fifteen years of 
fighting left an indelible mark on the 
city’s visual culture – one that per-
sists to this day. Maasri is not the first 
person to single out the posters as a 
uniquely Lebanese phenomenon: in 
recent years a number of Lebanon’s 
visual artists have taken the posters 
as subject and inspiration.

Jalal Toufic’s short video Saving 
Face (2003) offers a clever rumina-
tion on the thick texture created by 
the accretion of posters for various 
candidates who are apparently vy-
ing for public office, even though the 
winners have been decided in ad-
vance and behind closed doors. For 
an artist’s project that appeared in a 
special, Beirut-themed edition of the 
German magazine Shift!, Ola Sinno 
launched a hoax political campaign 
by papering her neighbourhood with 
posters of her own face accompanied 
by the slogan: “Acknowledge Me!” In 
2004, the anonymous art collective 
Heartland staged an urban interven-
tion, titled Al Murashah (“The Can-
didate”), for which the group used a 
round of municipal elections as an 
occasion to create an imaginary poli-
tician, plastering his enigmatic face 
across the surface of the city. 

In a handful of essays, historians, so-
ciologists and urban theorists have ex-
plored the impact of political posters 
on the residents of Beirut, suggesting 
that these seemingly benign pieces of 
paper guide the ways in which people 
move through the city, barring them 
from one neighbourhood while wel-
coming them in the next. As physical 
manifestations of confessional ten-
sions, these posters have contributed 
significantly to what Samir Khalaf, a 
professor of sociology at the Ameri-
can University of Beirut (AUB), has de-
scribed as the geography of fear and 
the retribalization of space in Leba-
non’s post-civil war era.

Maasri, a graphic designer and 
professor, has collected some 700 
political posters, culled from the 
archives at the American University 
of Beirut, the media offices of vari-
ous political parties, the personal 
affects of former partisans and the 

ageing portfolios of artists, illustra-
tors and designers, whom she in-
terviewed over the course of her re-
search as well. In April 2008, Maasri 
presented parts of this collection in 
a meticulously installed exhibition 
titled Signs of Conflict, which was 
produced by the arts organisation 
Ashkal Alwan for the fourth edition 
of the Home Works Forum in Beirut. 

In the five years since she began her 
research, Maasri has been collecting, 
documenting and digitally archiving 
her poster collection, and she brings 
to her work a designer’s touch for 
making the material accessible and 
interactive. Anyone can visit AUB’s 
website and spend time with the post-
ers online. But what sets Off the Wall 
apart is the arguments she makes 
and the conclusions she draws.

Fawwaz Traboulsi’s foreword and 
Maasri’s chapter on the aesthetics of 
Lebanon’s political posters are swift 
and confident. The pace of Maasri’s 
introduction, however, is grinding, 
like day one in a cultural studies 
class. Here, Maasri takes immense 
care to delineate and define her 
terms, such as discourse, articula-
tion and hegemony. She gives ample 
credit to the work of Michel Foucault, 
Roland Barthes, Stuart Hall, Ernesto 
Laclau and Chantal Mouffe, whose 
wide-ranging concepts she tailors to 
the specifics of her case study. The 
language could have used some fi-
nesse, but the precision with which 
Maasri treats certain theoretical con-
structs lends tremendous credibility 
to her work.

The thrust of her argument is that 
Lebanon’s political posters do not 
constitute propaganda campaigns 
but rather mark symbolic sites of 
struggle. She reads the signs, sym-
bols, texts and images of the politi-
cal posters that were produced dur-
ing the civil war as evidence of how 
different communities and factions 
fought to define, assert and articu-
late themselves on Lebanon’s social, 
cultural and political landscape. 

The sheer number of groups whose 
posters Maasri considers speaks vol-
umes about the factional chaos of the 
civil war: the book features examples 
from Amal, Hizbollah, the Syrian So-
cial Nationalist Party (SSNP), an as-
sortment of independent Nasserite 
movements, the Lebanese outpost 
of the Baath Party, the Communist 
Party, a conglomeration of other left-
ist groups, the Palestinian Liberation 
Organization in Lebanon, the Pro-
gressive Socialist Party, the Kataeb 
Party and the Lebanese Forces. Maas-
ri groups them into themes – such as 
leadership, commemoration, mar-
tyrdom and belonging – and explores 
the visual iconographies and textual 
strategies at play. 

The most illuminating passages 
in the book are those that examine 
competing posters wrestling to de-
fine the same event. The Lebanese 
Forces and the Arab Liberation Front 
(a faction of the PLO), for example, 
produced dramatically different 

posters commemorating April 13, 
1975, the date when Kataeb fighters 
ambushed a bus full of Palestinian 
passengers in the neighbourhood 
of Ain al Rummaneh, killing more 
than thirty and sparking the fuse of 
civil war.

The LF poster, from 1983, glorifies 
combatants (and, by implication, 
bloodshed) in an illustration that 
hovers above a slogan reading “April 
13, The Dawn of Freedom.” The Arab 
Liberation Front poster links the Ain 
al Rummaneh incident to the loss of 
Palestine in 1948, collapsing the two 
events into a single, tragic narrative 
of devastating dispossession. The LF 
poster tries to capitalise on an eight-
year-old “victory,” probably for the 
purpose of recruiting future fighters 
in the aftermath of the 1982 Israeli 
invasion, the assassination of LF 
leader Bashir Gemayel and the hor-
rific massacre of Palestinians at the 
Sabra and Shatila camps – while its 
Arab Liberation Front counterpart 
seeks to cast the start of the Leba-
nese civil war as yet another episode 
in the epic of Palestinian resistance. 

Off the Wall is peppered with a 
number of revelations, such as 
Maasri’s discovery of a cache of SSNP 
posters in which partisans who had 
signed on for “martyrdom opera-
tions” took photographs of them-
selves and wrote down a few final 
words before blowing themselves 
up. The appearance of their posters 
on the streets of Beirut signified the 
sordid execution of their missions. 

But the most significant and in-
structive portions of the book are 
those that put forth an uncomfort-
able but urgent argument about 
the role artists have played in shap-
ing not only the terms of Lebanon’s 
political discourse but the twists 
and turns in its violent history. In 
the early days of the civil war, many 
leading artists contributed to the 
political poster campaigns of vari-
ous parties. Omran Kaysi, from Iraq, 
created posters expressing solidar-
ity with South Lebanon and promot-
ing resistance to Israeli incursions. 
The Lebanese artist Rafic Charaf 
adapted his painterly style to posters 
for Amal. The Lebanese artist Paul 
Guiragossian, whose paintings are 
now a benchmark of modern and 
contemporary Arab art auctions in 
London and Dubai, contributed art-
works for posters that were circulat-
ed by the Communist Party. 

Youssef Abdelkeh, a former Syrian 
dissident who is currently represent-
ed by the Ayyam Gallery in Damascus 
and Dubai, also created posters for 
the Communist Party. Jamil Molaeb, 
the darling of Galerie Janine Rubeiz 
in Beirut, made posters for the PSP. 
Ismail Shammout, the grandfather 
of modern Palestinian painting, 
made posters for the PLO’s Lebanon 
branch. Kameel Hawa turned out 
several posters for the Baathist-ori-
entated Socialist Arab Union; Aref 
al Rayess for the Lebanese National 
Movement; Pierre Sadek for the Leb-
anese Forces; and Wajih Nahle for 
the Kataeb Party.

Maasri ties the aesthetics of war-
time posters to the development 
of modern and contemporary art 
in Lebanon and the Arab world at 
large. She explores how influences 
from Latin America trickled in by 
way of the Organization in Solidar-
ity with the People of Africa, Asia 
and Latin America – a group that 
was established in Cuba in 1966 for 
the purpose of promoting liberation 
movements in the third world – and 
the readily exportable visual codes of 
class struggle and revolution. Oddly 
enough, she links the production 
of political posters to illustrations 
for children’s books, and to the 
practice of yafta, popular across the 
Arab world, which involves stringing 
public banners across city streets to 

offer commentary during moments 
of popular uprising or political cam-
paigning. 

Because Maasri approaches po-
litical posters as visual culture, and 
through the lens of cultural studies, 
she grabs hold of an argument that 
art historians would likely dodge: 
namely that artists are not apart 
from politics, that their work is not 
merely responsive but actively en-
gaged, that the aesthetic object is 
not isolated but is rather implicated 
in conflict and that artistic practices 
are not necessarily removed from the 
waging of wars. 

If the political posters of Lebanon’s 
civil war informed the construction 
and articulation of political identi-
ties and positions, then the artists 
who made them bear some respon-
sibility for shaping that discourse. 
Artists, in this regard, were partisans 
rather than bystanders. Even if they 
did not fight themselves, they helped 
to mould the subjects who did. 

Maasri’s methodology – analysing 
artworks within their complex social 
and political contexts – is particular-
ly crucial at a time when curators are 
tying themselves into knots trying 
to find meaningful frameworks for 
the presentation of Middle Eastern 

art. At a panel during last year’s Art 
Dubai fair, a terrific spat broke out 
between the artist Lawrence Weiner 
and the curator Venetia Porter over 
the meaning and implication of Por-
ter’s exhibition Word Into Art: Artists 
of the Modern Middle East, which, 
in its Dubai iteration, included two 
examples of Weiner’s work among 
some 75 other artists united only 
by their use of calligraphy. Porter 
argued that the calligraphic bound 
artists of the modern Middle East to-
gether under a shared identity, with-
out reference to any one country’s 
political history, because calligraphy 
was tied to Islam and considered sa-
cred. Weiner, meanwhile, argued 
that calligraphy was no more than ty-
pography, and that Porter’s reading 
of it was no less than exoticising. 

In the catalogue for Word Into Art, 
Porter argues that the works are 
signposts in a shared history; she as-
serts that “texts tell stories,” and that 
words embedded in images “provide 
us with real snapshots of history as 
well as revealing reactions to the re-
gion’s devastating conflicts during 
the past few decades … As members 
of emerging national communities, 
these artists and intellectuals had a 
clear view of their own identities and 

increasingly sought to express sub-
jective and political truths through 
a medium that they themselves had 
transformed … This strongly evoked 
sense of identity … is arguably the 
single most important theme of the 
art highlighted here and what lends 
it its extraordinary richness.” 

It’s a nice idea. But Maasri’s book 
proves otherwise, and shows that 
neither identities nor meanings 
are fixed. Certainly in Lebanon they 
have never been clear. Images and 
texts are tools for contesting, rather 
than telling, stories. Calligraphy, a 
feature of virtually all of the posters 
in Maasri’s collection, is mobilised 
for purposes of political struggle, 
both secular and religious. Off the 
Wall may take as its subject a visual 
product that does not qualify as high 
art. But Maasri’s precise, insightful 
and informed approach offers an im-
portant and effective antidote to the 
ways in which curators sometimes 
generalise the life out of art from 
this region by ignoring the lines of 
inquiry that may lead to complex, 
gritty, untidy and even unsavory con-
clusions. 

Kaelen Wilson-Goldie reports for The 
National from Beirut.

review
thart

Guerrilla marketing

What haunts the 
streets of Beirut is 
not the scars of wars 
past but the spectre of 
conflicts future, whose 
scripts are foretold  
by the posters jostling 
for prominence on  
the street

A new book chronicles the war of images waged in Lebanon’s political posters – and the 
way artists and designers shaped the country’s larger conflicts, writes Kaelen Wilson-Goldie

“We will resist”: Political posters, like this one designed by the Lebanese artist Nazem Irani for the Lebanese National Resistance Front in 1984, are a mainstay of Beirut’s 
streetscape. Reproduced here is a sampling of images from Zeina Maasri’s new book Off the Wall: Political Posters of the Lebanese Civil War. All images courtesy of the author

“The groom of the south: The martyr Bilal Fahs” says a poster made for the Shia 
militia group Harakat Amal by the political cartoonist  Nabil Kdouh in 1984

“Against Imperialism and Zionism” reads a poster from 1977, made anonymously for the Lebanese Communist Party



For more than 20 years Sheikh Ha-
mad bin Khalifa Al Thani and the 
rest of the royal family of Qatar have 
attracted the attention of the inter-
national art world through their 
widespread collecting – often beat-
ing the world’s great museums at 
auction and paying top dollar for 
everything from contemporary art 
to Islamic and western antiquities.

Although there have been many 
rumours about the royal family’s 
holdings, not much is known about 
them for certain. And though there 
has been plenty of speculation 
about the many museums Qatar 
may build, there is little on record 
about their plans. According to 
Roger Mandle, the recently-ap-
pointed executive director of the 
Qatar Museums Authority, who 
assumed his post in July, this is 
just how the Al Thanis like it. “The 
thing I have to emphasise is that 
the chair of our board [Sheikha 
Mayassa Bint Hamad Al Thani, the 
Emir’s daughter] is not very com-
fortable with having lots of infor-
mation or speculation raised about 
future institutions,” Mandle said 
in a recent phone interview.  

So when Qatar’s first venture, the 
Museum of Islamic Art, opened in 
Doha last month, the western art 
world flocked there to get a glimpse 
of their holdings first-hand, and to 
get a sense of coming projects. If 
this venture is any indication, the 
future looks quite rosy.

To begin with, the building itself 
is glorious – the work of IM Pei, who 
was lured out of semi-retirement in 
New York for the occasion. Early on 
in the design process, Pei travelled 
the world seeking “the heart of Is-
lamic architecture,” as he is quoted 
in the museum’s catalogue. He 
found it in the 13th century ablution 
fountain at Cairo’s Ahmad ibn Tu-
lun mosque, whose austere geom-
etry presents a surprisingly perfect 
match for the minimalist aesthetic 
of Pei’s own greatest work (most 
notably his 1985-89 glass and metal 
pyramid for the Louvre).  

The result is a dome-like structure 
that looks both futuristic and time-
less, made from cream-coloured 
limestone blocks set at angles to 
each other so that they catch light or 
cast shadow as the sun rises and falls 
throughout the day. The building’s 
relationship with the light gives it a 
sense of measure and pace. Pei also 

offers a touch of whimsy, courtesy 
of the lunette windows on the top 
floor: if you catch them at the right 
angle, a friend pointed out to me at 
the opening, they suggest a woman’s 
eyes gazing out from her abaya.  

Yet what is perhaps most impres-
sive is that, unlike many museum 
projects with a celebrity architect 
attached, this building doesn’t over-
whelm what’s inside it – and its con-
tents are more than a match for Pei’s 
design.

An introductory gallery on the sec-
ond floor showcases some of the 
collection highlights – a 15th cen-
tury silk wall-hanging from Spain, 
which may once have hung at the 
Alhambra Palace in Granada, and 
the intensely blue Cavour Vase, one 
of the very few surviving examples of 
domestic enamelled glassware from 
the 13th century Mamluk period. 
There is also a carved jade amulet 
covered with minuscule calligraphy; 
it was made in 1631 for the Indian 
Mughal emperor Shah Jahan, who 
carried it to assuage his grief after 
the death of his wife, for whom he 
built the Taj Mahal.

Today the museum has about 
4,000 such objects in its collection 
– all of which are now owned by the 
State of Qatar, not the royal family, 
and eight hundred of which are on 
display. (That’s a huge proportion 
in comparison to most museums, 
which typically show only about one 
to five per cent of their permanent 
collections.) The objects date from 
the beginnings of Islam in the sev-
enth century to the waning days of 
the Ottoman Empire and include 
plenty of secular objects, such as 
carpets, armour, cups, jewellery, 
panelled doors and the like, as well 
as religious ones, such as curtains 
and keys from the Kaaba and an ex-
tensive collection of Qurans.  

In fact, Oliver Watson, a British 
curator who has been the director 
of the museum since June, said that 
the designation “Islamic art” is re-
ally just a shorthand description: 
“A more accurate way of describing 
it is art from the Islamic world,” he 
explains. To qualify for inclusion, 
a piece must have been produced 
within a predominantly Islamic 
culture, in a country under Islamic 
rule, which means the collection’s 
geographical reach extends from 
China to Spain. 

According to Watson, who was 

formerly keeper of Eastern art at 
the Ashmolean Museum at Oxford 
University, this definition of Islamic 
art is essentially the same as that 
used by the great museums in the 
West, including the Metropolitan, 
the British Museum, and the Lou-
vre, as well as national collections 
in the East, such as The Turkish and 
Islamic Arts Museum in Istanbul, 
The National Museum in Damas-
cus, and The Museum of Islamic Art 
in Cairo.  

The collection looks extremely 
fresh, a real achievement consid-
ering its ancient subject matter. 
This is partly due to the exhibition 
design, by Jean-Claude Wilmotte, 
Pei’s collaborator on the Louvre 
pyramid, who has created dark, 
subtly detailed galleries that are 
dramatically illuminated with pin 
spotlights. Some of the objects are 
mounted on pedestals fashioned 
from the same dark grey porphyry as 
the floor, so that they appear to float 
in space, and everything is housed 
in vitrines made of non-reflective 
glass that seems to disappear as you 
approach. In addition, each goblet, 
vase and piece of jewellery is given 
plenty of space – quite different 
from the crowded, jumbled-togeth-
er displays of Islamic art one sees in 
most museums.

Ironically enough, this lighting 
scheme – producing a dark, mysteri-
ous cavern pierced by spotlights – is 
reminiscent of an exhibition style 
fashionable in America in the 1970s, 

the era of the touring blockbuster 
exhibition. It was usually employed 
to amp up the mysterious allure of 
exotic objects from foreign lands, 
such as Islamic art.  

Yet as used here, the style works to 
focus your attention on each individ-
ual object – as does the flat-screen 
monitor in every gallery, which 
presents some of the pieces in each 
room in soundless, close-up detail. 
The museum’s decision to include 
very little wall text also adds to this 
effect.  

“Our philosophy is that putting 
more and more text into your gallery 
doesn’t actually help the interpreta-
tion,” said Watson. “In fact, it can be 
distracting, particularly when you 
do it in two languages.” For greater 
detail, visitors may consult the au-
dio guide, which should cover 100 
pieces by this month, or attend one 
of the many daily tours led by young 
Qataris.

The museum’s display has also 
been organised to tell the story of 
Islamic art in a rather unusual fash-
ion. The second-floor galleries are 
divided thematically into different 
sections: calligraphy, writing in art, 
figuration, science and pattern. 
Each room mixes objects from dif-
ferent periods and locales to high-
light themes that have remained 
consistent for centuries.  

In the calligraphy section, a page 
from the legendary ninth or 10th 
century North African Blue Quran, 
with gold-leaf lettering on indigo-

dyed parchment, sits near a page 
from the Central Asian Baysunghur 
Quran (1400-1430), whose black ink-
on-paper script is sparer and more 
elongated. Science in Art presents 
ornately decorated scientific instru-
ments, like a celestial globe from 
India (1676-77) and a North African 
astrolabe (1732-33). Figure in Art 
offers many different depictions of 
people – quite common in non-reli-
gious Islamic artworks, said Watson 
– such as a silk carpet (late 16th to 
early 17th century) that presents a 
scene from the love story of Leila 
and Majnun.  

The third-floor display cuts 
through the collection differently, 
with a chronological layout that 
shows how these themes were var-
ied in different regions and time 
periods. Here there is a focus on the 
12th to 16th century Middle East, 
India, and Central Asia.

What’s missing is contemporary 
art from the Arab or Islamic world 
– because, Watson believes, it does 
not fit the museum’s mandate: 
“Contemporary painting is a recent 
development which is taking its 
impetus much more from western 
art traditions,” he said. In addition, 
he noted, much of the craftsman-
ship associated with traditional 
Islamic art – weaving, enamelling, 
manuscript illumination – died 
out in the 19th century once indus-
trial production took hold, much 
as it did in the West. (Paradoxically, 
in an international art world that 
sometimes seems obsessed by the 
new, the absence of it here is one of 
the things that makes this museum 
stand out.)

For the moment, those who seek 
contemporary work may repair to 
the temporary exhibition galleries 
on the first floor, which host an ex-
hibition called Beyond Boundaries: 
Islamic Art Across Cultures. It in-
cludes new work by the 93-year-old 
artist Maqbool Fida Husain, dubbed 
by some “the Picasso of India,” who 
lives in exile in the Gulf. There is also 
a fascinating multimedia display 
based on The Book of Secrets, an 
11th century Spanish manuscript 
that depicts dozens of curious ma-
chines, such as cannons, water 
clocks and automata. The book 
has been digitised, so one can page 
through it and examine the ma-
chines in detail. There are also a few 
models of the machines on view.

Hubert Bari, the curator who or-
ganised this show, said that the tem-
porary exhibition galleries will draw 
on all of Qatar’s state collections, as 
well as loans from other museums, 
to mount shows that explore differ-
ent aspects of Islamic art. 

“Nobody can imagine what we 
have in our storage,” said Bari. “It is 
probably the last curiosity cabinet 
in the world – and assembled by a 
royal family, by the same principle 
as it was by the emperor Rudolf II in 
Prague. It is fantastic.” (Rudolf, the 
Holy Roman Emperor who ruled 
central Europe from 1576–1612, was 
renowned for his encyclopaedic, rig-
orously organised collection.)

2009 will bring exhibitions on As-
syrian treasures from the British Mu-
seum, Islamic tiled architecture and 
pearls in the Gulf. In 2010 – when 
Qatar will be designated the Arab 
Capital of Culture – the museum 
will borrow work from the French 
business magnate Francois Pinault, 
whose contemporary art collection 
is one of the world’s largest. Also in 
the planning stages are several exhi-
bitions on pre-Islamic art.

In fact, these temporary exhibi-
tions may well offer a preview of 
Qatar’s future museums. Although 
Mandle remains mum about all of 
them – except for the National Mu-
seum, designed by Jean Nouvel and 
slated to open in 2012 – another 
source at the QMA said that they are 
planning three more: one for pho-
tography; another for modern and 
contemporary Arab art; and a third 
devoted to Orientalism, a concept 
that will likely be expanded beyond 
its usual connotations involving 
19th century Europe’s fascination 
with the East. According to this 
source, the Orientalism museum is 
now being designed by the Swiss ar-
chitects Herzog and de Meuron.

Mandle, when asked about these 
plans, said, “I can’t deny those 
claims but I can’t substantiate 
them with facts, either. It’s a cardi-
nal rule here that rather than giving 
bold promises about things that 
are supposed to happen, we feel it’s 
better to be really secure about what 
we’re doing, and then announce 
something when we’re really ready 
to do so.”

Carol Kino is a contributing editor at 
Art & Auction and a frequent contrib-
utor to the New York Times. 

Collection of secrets

review
th Amount, in US dollars, that the Qatari royal family 

paid for a Mark Rothko painting in 200772.8m

IM Pei travelled the world seeking “the heart of Islamic architecture” to underpin his design for Doha’s Museum of Islamic Art.  He found his inspiration in the 13th century ablution fountain at Cairo’s  Ahmad ibn Tulun mosque, whose austere geometry 
presents a surprisingly perfect match for the minimalist aesthetic of Pei’s own work.  Hassan Ammar / AP Photo

Doha’s new Museum of Islamic Art, brilliantly designed by IM Pei, offers a first glimpse of the expansive, 
closely-guarded art holdings of Qatari leaders. Carol Kino visits ‘the last curiosity cabinet in the world’  

The exhibition design by Jean-Claude Wilmotte has created dark, subtly detailed 
galleries that are dramatically illuminated with spotlights. Hassan Ammar / AP Photo

10 Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae The National



12 Friday, January 2, 2009 www.thenational.ae The National

In the much-quoted 2002 Arab Hu-
man Development Report, litera-
ture stood as a barometer for stagna-
tion and cupidity in the Arab world. 
According to the UN-sponsored 
study, there  was a paucity of new, 
dynamic writing on the market, 
where  “religious books and educa-
tional publications that are limited 
in their creative content” held sway. 
Moreover, dialogue between the sa-
cred realm of the Arab language and 
the world outside was meagre. The 
report noted that “the figures for 
translated books are also discourag-
ing. The Arab world translates about 
330 books annually, one fifth of the 
number that Greece translates. The 
cumulative total of translated books 
since the Caliph Ma’mun’s time is 
about 100,000, almost the average 
that Spain translates in one year.” 
Published in the bellicose early 
years of the now winded “war on 
terror”, the report’s blizzard of sta-
tistics have since been challenged. 
(Spain, for example, translates less 
than 10,000 books each year.) But at 
the time the report provided damn-
ing evidence for critics of the Arab 
world: open societies required an 
open exchange of literatures.  

But translation, particularly in the 
world of Arabic letters, has never 
been an innocent or simple process. 
In his slim, energetic work Though 
Shalt Not Speak My Language, the  
Moroccan scholar Abdelfattah Kilito 
burrows into the age-old problem of 
the translation of Arabic literature. 
The book, itself translated from Ara-
bic, privileges anecdote over argu-
ment, drifting playfully through the 
centuries to explore the relationship 
between the Arab and the foreign. 
Kilito indulges in a wide panoramic 
view, taking into account writings 
of numerous periods and styles, in-
cluding ninth century theoretical 
musings on Persian-Arabic trans-
lation, various accounts of Arab 
travel writing (including Ibn Battu-
ta’s famous journey to China), and 
passages from 20th century crime 
novels. This disparate material is 
shaped by the premise that there is 
something essentially unsound and 
compromised about the very act of 
translation, and that foreigners have 
yet to treat Arabic literature with ap-
propriate sensitivity and care.

Arabic occupies a rather lonely 
place in the landscape of world lan-
guages. With the possible excep-
tions of Chinese and Tamil, no other 
major modern idiom enjoys such a 
long, unbroken scriptural history. 
Classical Arabic remains intelligible 
to much of the literate Arab world, 
while most other modern languages 
only emerged in their current written 
form in the last 600 years. Modern 
Greek is gobbledygook compared 
to its ancient predecessor; French is 
the ruins of a ravaged Roman Gaul; 
English is the flighty, Latinised step-
child of earthy Anglo-Saxon; Hindi 
(and Urdu) are the mongrel beasts of 
Mughal army camps in South Asia. 
Arabic in the 21st century looks into 
the mirror of its antiquity and sees 
a familiar reflection. Its continuity 
can be threaded through the centu-
ries, endowing contemporaries with 
both a deep sense of the coherence 
of Arab linguistic traditions and the 
burden of their legacy.

At the same time, the Arabic lan-
guage has always been surrounded 
by others. From the days of the 
first caliphs, Arab intellectual his-
tory was framed by interaction with 
other languages. Kilito – echoing 
fairly conventional wisdom – places 
the high noon of Arab thought and 
writing in the period between the 
seventh and 13th centuries. As Arab 
forces gobbled up the lands of the 
Persian and Byzantine empires, 
Arab scholars absorbed Persian and 
Greek texts. Translation here was 
principally one-way, from ancient 
languages like Greek, Persian and 
Syriac into Arabic. It was guided by 
the arrogant but understandable as-
sumption that those seeking knowl-
edge should now do so in Arabic; at 
its peak the caliphate was the real 
heir of both the Mediterranean pow-
er of Rome and the universal preten-
sions of Persian kingship. Much has 
been written and said in recent years 
about how the accumulated lore of 
other lands stirred a cauldron of in-
tellectual ferment in the Arab world, 
and about how the eventual flower-

ing of the Renaissance in southern 
and western Europe rested on the 
soil of Arab knowledge. In this pe-
riod, Arabic indisputably surpassed 
its regional competitors as the prin-
cipal vehicle – and engine – of schol-
arly innovation.

But while numerous philosophi-
cal, historical and scientific works 
crossed into Arabic, barely any po-
etry made the same journey. Al Jahiz, 
the ninth century Afro-Arab writer, 
Arab scholars had already begun 
to argue that while it was possible 
to translate philosophy, the same 
could not be said of literature. In flu-
ent close readings, Kilito shows how 
al Jahiz distinguished between the 
two; the “universality” of philoso-
phy allowed it to be shared across 
tongues, while the “particularity” 
of poetry confined it to its language. 
How can schemes of alliteration, 
rhythm, and word play be made suf-
ficiently legible in the parallel uni-
verse of another language? Poetry in 
its very nature resists the estranging 
force of translation. 

Al Jahiz maintained a fundamen-
tal distrust of translation and the 
translator, and he suggested mul-
tilingualism was a form of failure: 
“Whenever we find [the translator] 
speaking two languages, we know 
that he has mistreated both of them, 
for each one of the two languages 
pulls at the other, takes from it, and 
opposes it.” Some echo of this be-
lief is present in the possible asso-
ciation between the modern verb to 
translate, tarjam, and the root verb 
rajam, which means, among other 
things, to throw an object through 
space (as in stoning, but also as in 
shooting stars and, by association, 
spell casting); in this sense the prac-
tise of translation, or tarjamah, may 
carry a subconscious connotation of 
arbitrariness, unreliability, or trans-
gression. 

Kilito himself seems to share in 
this distrust, but his own suspicion 
grows from more modern, political 
roots in the inversion of power rela-
tions with Europe and in the experi-
ence of colonialism. Breached and 
looted, Arabic has been invaded by 
the west. The problem now is not 
one of translating into Arabic, but of 
the implications of translation from 
Arabic. “The fundamental change 
for us in the modern age,” Kilito 
says, “is that the process of reading 

and writing is always attended with 
potential translation, the possibil-
ity of transfer into other literatures, 
something that never occurred 
to the ancients, who conceived of 
translation only within Arabic lit-
erature.” Classical Arab poets never 
considered the world of letters be-
yond their own. Their contemporary 
counterparts have no option but to 
do so.

Europeans since the 19th century 
have had none of al Jahiz’s qualms 
about translation, and have eagerly 
studied and translated works from 
Arabic; Kilito’s roaming explora-
tions spring in part from his dis-
quiet at how foreigners have misap-
propriated Arab writing. He is par-
ticularly startled by the insistence 
of the French Orientalist Charles 
Pellat – who devoted much of his ca-
reer to the study of al Jahiz – that all 
Arab literature “produces a sense of 
boredom”. European interpreters of 
Arab writing, Kilito says, find it “bor-
ing unless it bears a family resem-
blance to European literature.” 

The translation of Arab literature 
into western languages yokes it to 
western sensibilities and conven-
tions. As Kilito muses, “Who can 
read an Arab poet or novelist today 
without establishing a relationship 
between him and his European 

peers? We Arabs have invented a 
special way of reading: we read an 
Arabic text while thinking about 
the possibility of transferring it into 
a European language.” That long 
thread of Arab language and culture 
unravels under the heat of the Euro-
pean gaze. “Woe to the writers for 
whom we find no European coun-
terparts: we simply turn away from 
them, leaving them in a dark, aban-
doned isthmus, a passage without 
mirrors to reflect their shadow or 
save them from loss and deathlike 
abandon.”

Of course, the sins of translation 
are not simply those of Europe-
ans. Though he laments the fate of 
these marooned Arab writers, Kil-
ito opens the book with his own ac-
count of the pitfalls of cross-cultur-
al translation. Invited to give a lec-
ture in France on al Hamadhani’s 
maqamat (a 10th century collection 
of stories written in rhymed prose), 
Kilito describes his struggle to find 
a way to make the genre compre-
hensible to a contemporary Euro-
pean audience. The only European 
contemporary to al Hamadhani, he 
finds, is an obscure female German 
poet named Roswitha, who wrote 
dialogues in verse. He declines to 
make this connection – it strikes 
him as absurd, for who in his audi-
ence will have heard of Roswitha 
– but in his lecture he does equate 
the maqamat with the picaresque 
novels popular in Spain in the 16th 
and 17th centuries. 

“In other words,” he writes, “I 
translated the maqamat, not in the 
sense of transferring them from one 
language to another, but presented 
them as though they were pica-
resque novels, I translated them 
into a different genre, a different 
literature.” 

The celebrated 12th century phi-
losopher Ibn Rushd (Averroes), Kil-
ito writes, was another victim of the 
traps of translation. His fine com-
mentary on Aristotle’s Metaphysics 
won him even the respect of Dante, 
who placed him alongside Plato and 
Aristotle in Limbo. But his treatise 
on Aristotle’s Poetics remains an em-
barrassment of literary muddling. 
Ibn Rushd grappled with subjects of 
which he knew nothing (the Greek 
theatrical genres of “comedy” and 
“tragedy”) which in the translation 
provided him had been rendered in 

the terms of Arabic poetry (“satire” 
and “panegyric”). Kilito calls this 
blunder a “sterile misunderstand-
ing” that failed to open “new hori-
zons” while bordering precipitously 
on farce. Legions of other Arab 
scholars have mourned the botched 
job as a missed opportunity for the 
mingling of Greco-Roman and Arab 
literary traditions. But was that ever 
possible? One can almost imagine al 
Jahiz grumbling in the background: 
I told you so.   

Whatever uncertainties Kilito him-
self holds about the possibility of 
translations, they are not – like those 
of al Jahiz – seeming observations of 
fact. Instead, they were forged in the 
furnace of recent Arab-European 
history and, more importantly per-
haps, in the memory of colonisation 
by the French, who were far more 
aggressive in their use of language 
as a pacifying and “civilising” tool 
than the British. However poign-
ant within their own context, Kil-
ito’s doubts about multilingualism 
carry a whiff of the parochial about 
them. While discussing al Jahiz, 
Kilito argues that “to speak a lan-
guage is to turn to a side. Language 

is tied to a location on the map or 
a given space. To speak this or that 
language is to be on the right or the 
left ... and since [the bilingual] looks 
in two directions, he is two-faced.” 
This is a real dilemma for al Jahiz 
and for Kilito (albeit slightly less so). 
But it forgets that multilingualism 
in much of the world is (and was) a 
comfortable, untortured fact of life. 
Language is not always wedded to 
geographical and political loyalties. 
That Kilito suggests it is says much 
about a common Arab and Europe-
an understanding of language: not 
the caliphate-era vision of language 
spread boundlessly by the sword 
and the book, but a vision of a fis-
sured landscape of languages, each 
guarded by its own political project, 
its own nation. To accept this view 
of the world is to succumb to that 
false cliché produced by the era of 
the modern European nation-state: 
a language is but “a dialect with an 
army.” 

We can forgive Kilito, perched as he 
is in Rabat, on the joined frontiers of 
Arab and European history. Just as 
poetry (in al Jahiz’s view) could not 
be lifted from its original language 
and dropped into another,  Kilito’s 
misgivings about multilingualism 
should not be translated out of their 
own context. His book should be 
understood as a commentary on the 
Arab experience of translation, not 
on translation in general.

In fairness, Kilito takes great pains 
always to cushion the sharp edges of 
his arguments. He disassembles the 
Orientalist view of Arab literature 
without resorting to the dishearten-
ing thunder (and fog) of post-coloni-
al jargon. He even questions his own 
doubts about translation, spying an 
unsettling chauvinism in his jeal-
ous guardianship of Arabic from the 
European interloper. At all times, he 
uses a light touch, relying frequently 
on implication and allusion, leav-
ing much unresolved and open to 
conjecture. Such a drifting, almost 
whimsical style may frustrate read-
ers who need the anchor of a sys-
tematically and clearly articulated 
argument. Kilito does not guide, but 
instead charms you into his floating 
adventure. 

Kanishk Tharoor, an associate editor 
at openDemocracy, is a frequent con-
tributor to The Review.

Prison-house of language
Abdelfattah Kilito’s new book explores Arabic literature’s long, tortured relationship with translation. 
Meditating on the perils and possibilities of multilingualism, Kanishk Tharoor reads across the divide 

Woe to the writers 
for whom we 
find no European 
counterparts: we 
simply turn away 
from them, leaving 
them in a dark, 
abandoned isthmus

The Arab and the Greek: A 14th century painting depicts an imaginary debate between the philosopher Ibn Rushd (also known as Averroes) and the neoplatonic philosopher Porphyry. Ibn Rushd’s 
commentary on Aristotle’s Metaphysics was widely celebrated. But his commentary on the Poetics was a muddle, Kilito writes, “a sterile misunderstanding” based on bad translation.

Thou Shalt Not Speak My 
Language
Abdelfattah Kilito 
Translated by Wail S Hassan 
Syracuse University Press 
Dh95

review
thbooks



review
thlast word

2009AD

‘ I was in Lulu capturing last-minute shoppers on Christmas 
Eve. I had already seen lots of kids in their parents’ trolleys 
when I went down the aisle full of Christmas items and I 
spotted this boy. He looked upset and depressed, clutching 
a Santa doll. Just after I took this picture the boy’s mother 
spoke to him and he brightened up and was smiling again.Lulu Hypermarket, Al Wahda, Abu Dhabi, 2008 | Photograph by Philip Cheung

It’s late December, 2008, and my wife and I are on fur-
lough from Islamic lands. Snow falls on New York as 
we roll up to a friend’s building. Buzzers list dozens of 
names, from dozens of countries. The door snaps open 
and we hear the Christmas classic Jingle Bell Rock ema-
nating from the belly of an animatronic Santa Claus.

It’s a shock: We’re just a few hours off the plane from 
Riyadh, where music is effectively banned. There’s no 
Christmas there, and certainly no animatronic Santas.
Representing as it does the human form (in Saudi, forbid-
den), Christianity (very forbidden), and celebration that 
doesn’t glorify God (also forbidden), this hip-swivelling 
elf is a bracing reminder that we’re temporarily free from 
life under Saudi’s implacable rules.

But with our visit just begun, the bigger surprise in store 
for us is that our own friends in America will, in their way, 
be nearly as uncompromising. 

The next night, over a barbecue dinner at a music- and 
art-filled apartment, old friends marvel at how far we’ve 
travelled. All the way from the last forbidden kingdom, 
where they practice the most intense strain of Islam, 
where booze is outlawed, where women can’t drive. The 
usual shorthand.

I steel myself to honour new Saudi friends by pushing 
talk beyond gloss and stereotype. I speak with feeling 
about life so close to Mecca, about the emphasis on fam-
ily and tradition and religion. 

“It sounds like the opposite of everything I care about,” a 
friend says. I clench my teeth. 

Staring down my meal of forbidden meat, beans, and 
beer, I begin with the corny, first-order language of toler-
ance: I tell him that, as unfamiliar as Saudi may sound, 
there’s still a lot we can learn from each other. I steady 
my glass. Maybe you’ll never experience life in Saudi or 
among its neighbours, I say, but their claim to good living 
is just as heartfelt as ours.

Then comes their opening salvo: So why must women 
still cover up? With lips kissed by barbecue sauce, my 
wife and I rally our response: Some see the abaya and 
other such coverings as a means to be unjudged by physi-
cal appearance. Some in Saudi (and in Turkey, Indone-
sia, Brooklyn) tell us it’s an empowering convention, 
that donning the fabric is a way to honour generations of 
women who’ve done the same.

Our friends are unmoved in finding the practice offen-
sive. The reaction from one of them, half-eaten pork rib in 
hand: “Don’t they see they’re kidding themselves?”

My wife and I hang our heads.
After the plates are cleared, talk settles queasily on the 

matter of public beheadings. On the fact that murderers, 
drug dealers, and certain sex offenders are drugged and 
dragged to a public square in downtown Riyadh, where 
a burly professional commands a scimitar. Kelly and 
I report honestly what we’ve heard: People clamour to 
watch the ceremony – and when non-Saudis are present, 
they’re sometimes pushed to the front. Is this pride? I’m 
not sure, I say. Is it anger at disingenuous gawking? Also 
possible, I say.

The friend who says he’ll never visit Saudi says, “I’d go 
see one. How could you not?” 

His wife is aghast. “What good could possibly come 
from that?” She regards us all unhappily.

For a minute, the room is hot and too small. There’s 
accusation and judgment even in considering Saudi, re-
gardless of whether any of us has actually seen the blade 
fall.

But I’m not ready to stop. I explain that we’re not there 
to change their lives. We’re there to observe, to bring back 
data, to ease misunderstanding in both directions. (Sau-
dis can’t fathom American divorce rates and hate the idea 
of elders in nursing homes.)

The topic settles. With Barack Obama’s change train 
barrelling toward Washington, talk soon veers to our 
country – and the headlines reporting that a certain sub-
set of Americans is suddenly calling for Obama’s head.

Why? The friend horrified by executions says it’s be-
cause the president-elect has invited a fundamentalist to 
speak at the inauguration.

We’re on the same theme, different religion. The so-
called fundamentalist is Rick Warren, the Christian 
megachurch leader and author of best-selling book The 
Purpose Driven Life. Earlier this month, to the shock of 
certain Obama followers, Warren compared gay marriage 
to incest.

All of a sudden I’m rallying again. It gets us nowhere to 
dismiss Warren, I say, my voice rising. Or if you must take 
the hard line, you should at least be inspired and chal-
lenged by Obama’s effort to invite Warren and his follow-
ers – disagreeable as they might seem because of their 
belief.

How much easier would it be to snub, to end the conver-
sation! But when Obama said he’d reach across the aisle, 
that he’d ignore partisan differences, he actually meant 
it. Certain people heard him say such a thing. Certain 

people were excited he said such a thing. They donated 
money and volunteered time.

I continue, pulse quickening: The amazing thing, I say – 
beyond that fact that Obama is actually keeping his word 
– is how hard it is not to feel uncomfortable, even for those 
who would otherwise pride themselves on professed tol-
erance. What Obama’s done – giving a figure like Warren 
a place on his stage – wasn’t easy, I say.

The room is quiet. My upper lip is sweating. 
In my mind, I’m back in the lobby of that New York 

building where I first saw the swivelling Claus. My wife 
and I are standing there, eyes and ears buzzing from the 
cold and the culture shock. Our large-hearted friend who 
lives in the building comes to greet us. A Catholic engaged 
to a Jew from Long Island, he is uncharacteristically emo-
tional: “Why just Christmas?” he says angrily, pointing 
at all the Christmas decorations in his lobby. “Don’t they 
realise how many different kinds of people live in this 
building?”

It’s a small question – Why exclude? – but also a decep-
tively powerful one. The basics of pluralism are still the 
basics, as vexing as ever. 

Back at dinner, I sit there sputtering, beginning to re-
alise how much more work there is to do – at home and 
abroad, on the largest stages and in the most intimate of 
dining rooms. And I begin to see a strange logic in push-
ing bystanders to the front. Maybe that’s what people 
like Obama are doing: pushing us all to the front. Be-
cause openness doesn’t mean much unless we get close 
enough to witness the depth of our differences. But for 
now, as dinner unwinds, my wife and I let discussion 
move to happier talk.

Nathan Deuel, a former  deputy editor at Rolling Stone, is 
at work on a book about walking from New York to New 
Orleans.

Innocents at home
Returning to New York after a season in Saudi Arabia, Nathan Deuel finds robotic Santas, cold curiosity and a struggle to explain

 I explain that we’re not there to 
change their lives. We’re there to 
observe, to bring back data, to 
ease misunderstanding in both 
directions

15Friday, January 2, 2009 www.thenational.aeThe National


